Οι εποχές άλλαξαν και πολλά νέα επαγγέλματα που σχετίζονται με την τεχνολογία έχουν μπει δυναμικά στο προσκήνιο. Στις μεγάλες αλλαγές όμως συγκαταλέγεται και η ανάγκη για ανθρώπους πολυεργαλεία και ανθρώπους με επικοινωνιακές ικανότητες. Ικανότητες που πρέπει να διαθέτουν όλοι από τον πιο υψηλά ιστάμενο ως τον υπάλληλο, Και αυτό, διότι με τόσο μεγάλο ανταγωνισμό πρέπει να ισχύουν όλα: και ο leader πρέπει να μπορεί πείσει τους εργαζόμενους για εκείνον, και ο εργαζόμενος ότι τον χρειάζεται ο leader και όλοι μαζί τον «αγοραστή».

Από τη Μία Κόλλια

Εκτός όμως από τις λεκτικές ενδείξεις, η αποτελεσματική επικοινωνία βασίζεται και σε μη λεκτικές. Η συνειδητοποίηση της γλώσσας του σώματός μας και των εκφράσεών μας είναι εξίσου σημαντική. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν της γλώσσα του σώματος και του τόνου της φωνής θα βελτιώσει το τελικό αποτέλεσμα καθοριστικά – είναι εντυπωσιακό το πόσο πιο εύκολα περνάς τα μηνύματα που επιθυμείς όταν η παρουσία σου είναι γοητευτική και όπως πρέπει.

Η ανάπτυξη καλύτερων επικοινωνιακών συνηθειών απαιτεί τελικά αρκετές σημαντικές δεξιότητες που συν-λειτουργούν αρμονικά. Ομιλία και σώμα πρέπει να είναι σε ισορροπία για να αποφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

6 Τρόποι ανάπτυξης των επικοινωνιακών δεξιοτήτων    

 

1. Στάση σώματος:

Οι μη λεκτικές ενδείξεις επηρεάζουν την πρώτη εντύπωση που κάνουμε σε κάποιον. Η διατήρηση της οπτικής επαφής, ο περιορισμός των χειρονομιών των χεριών και η καλή στάση του σώματος είναι πολύ σημαντικά στοιχεία όταν συναντούμε κάποιον για πρώτη φορά.
- Μαρτυρούν ηρεμία και αυτοπεποίθηση.

 

 

2. Διαχείριση συναισθημάτων:

Προκειμένου να έχουμε επιτυχημένη επικοινωνία αλλά και για την προστασία της προσωπικής ψυχικής μας υγείας, είναι σημαντικό να μπορούμε να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας και να τα εκφράζουμε με τον κατάλληλο τρόπο ανάλογα με το εκάστοτε πλαίσιο. Το να αφήνουμε έντονα συναισθήματα να περιέρχονται άσκοπα στο επαγγελματικό περιβάλλον μπορεί να οδηγήσει σε κακή επικοινωνία και σύγκρουση.
- Ολοι προτιμούν τους ισορροπημένους και όχι ιδιαίτερα έντονους ανθρώπους.

 

 

3. Ενσυναίσθηση:

Η κατανόηση των συναισθημάτων των ανθρώπων που βρίσκονται γύρω μας είναι αναπόσπαστο στοιχείο της αποτελεσματικής επικοινωνίας. Η ενσυναίσθηση σημαίνει να μπορούμε να κατανοούμε τα και να συσχετιζόμαστε με τα συναισθήματα κάποιου άλλου. Η υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη και η ικανότητα ενσυναίσθησης δημιουργεί μια πιο οικεία σχέση μεταξύ ημών και άλλων και αυξάνει την ικανότητά μας να επικοινωνούμε.
- Η ενσυναίσθηση βοηθά πάντα στη δημιουργία καλύτερου εργασιακού κλίματος.

 

 

4. Σχόλια και κριτική:

Μην ντρέπεστε να ζητήσετε τα ειλικρινή σχόλια σχετικά με τις επικοινωνιακές σας δεξιότητες από συναδέλφους. Ζητώντας από τους συναδέλφους ή τους υφισταμένούς μας τις συμβουλές τους για τη βελτίωση των δεξιοτήτων επικοινωνίας μας μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα το πώς μας αντιλαμβάνονται οι άλλοι στο εργασιακό μας περιβάλλον. Καλλιεργήστε τη συνήθεια να αναζητάτε άλλες απόψεις και να δημιουργείτε καλύτερες σχέσεις με τους συναδέλφους σας.
- Ποτέ η κριτική δεν έχει βλάψει κάποιον. Οποιος αντέχει να την ακούει, μόνο κερδισμένος βγαίνει.

 

 

5. Εξάσκηση στη δημόσια ομιλία:

Μπορεί να ακούγεται τρομακτικό, αλλά δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να αναπτύξουμε καλές δεξιότητες επικοινωνίας από το να αναζητήσουμε ευκαιρίες να μιλήσουμε δημόσια. Οι επικοινωνιακοί άνθρωποι μπορούν να εκφράσουν με σαφήνεια τα συναισθήματά τους, είτε μιλούν σε μια μεγάλη ομάδα είτε μιλούν πρόσωπο με πρόσωπο σε ένα άλλο άτομο. Το να μιλάμε τακτικά μπροστά σε μια ομάδα θα μας αναγκάσει να δούμε γρηγορότερα τα δυνατά και αδύνατα σημεία μας ώστε να καταφέρουμε να αναπτύξουμε εξαιρετικές πρακτικές επικοινωνίας.
- Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως!

 

 

6. «Ενεργή» ακρόαση:

Οι επικοινωνιακοί άνθρωποι είναι πάντα και καλοί ακροατές. Η ενεργή ακρόαση σημαίνει την αλληλεπίδραση με ό, τι λένε οι άνθρωποι δίνοντας ενδυναμωτικές απαντήσεις και κάνοντας επιπλέον επεξηγηματικές ερωτήσεις για να φανεί ότι δίνουμε όλη μας την προσοχή.
Επίσης, εάν εστιάζουμε απλώς στο πώς εκφραζόμαστε εμείς, είναι πιθανό να μην ακούμε ή και να μην αντιδρούμε σε αυτό που οι συνομιλητές «φέρνουν στο τραπέζι». Οι επικοινωνιακοί άνθρωποι χρησιμοποιούν διαφορετικές προσεγγίσεις στην ακρόαση. Δίνουν ιδιαίτερη προσοχή σε αυτά που λέγονται και κάνουν τους άλλους να αισθάνονται ότι κάποιος τους ακούει και τους δίνει σημασία και αξία.
- Ο καλύτερος ομιλητής είναι και ο καλύτερος ακροατής.

 

 

Ας δούμε πιο αναλυτικά κάποια κομβικά σημεία της επικοινωνιακής μας πολιτικής!

 

 

1. Ακούστε, ακούστε και ακούστε.

Οι άνθρωποι θέλουν να νιώθουν ότι κάποιος τους προσέχει. Είναι σημαντικό να ακούμε πραγματικά τι λέει ο άνθρωπος απέναντί μας, αντί να χτίζουμε ήδη την απάντησή μας στο μυαλό μας. Ζητήστε διευκρινίσεις για να αποφεύγονται οι παρεξηγήσεις. Επίσης, καλό είναι να επικεντρωνόμαστε σε μια συνομιλία τη φορά, αντί να ανοίγουμε γαϊτανάκι. Αυτό σημαίνει ότι εάν μιλάτε με κάποιον στο τηλέφωνο, μην απαντάτε ταυτόχρονα σε email ή sms. Το άλλο άτομο θα καταλάβει ότι δεν έχει την απόλυτη προσοχή σας.

 

 

2. Παίζει ρόλο σε ποιον μιλάτε.

Είναι οκ να χρησιμοποιείτε ακρωνύμια και άτυπη γλώσσα όταν επικοινωνείτε με έναν φίλο, αλλά αν στέλνουμε email ή sms στον προϊστάμενό μας, τότε τα "Φιλάκια," "TTYL" ή οποιαδήποτε άτυπη γλώσσα, δεν έχει θέση στην επικοινωνία μας. Επίσης, δεν πρέπει να προϋποθέτουμε πως ο άνθρωπος στον οποίο απευθυνόμαστε γνωρίζει τα διάφορα ακρωνύμιο ή τις σύγχρονες ατάκες και λέξεις. Οι άνθρωποι που επικοινωνούν αποτελεσματικά έχουν πάντα στον νου τους το σε ποιον απευθύνονται και διαθέτουν την ευελιξία να διαμορφώνουν την επικοινωνία αναλόγως.

 

 

3. Η γλώσσα του σώματος και η γενικότερη εικόνα φωνάζουν και από μακριά.

Αυτό είναι σημαντικό όχι μόνο για προσωπικές συναντήσεις και τηλεδιασκέψεις. Οσα ισχύουν όταν κάποιος μας συναντά, ισχύει και σε τηλε-συναντήσεις. Μάλιστα σε αυτές, καθώς δεν φαινόμαστε ολόκληροι, τα πάντα παίζουν ρόλο ακόμη πιο καταλυτικό. Από την εμφάνιση, το ντύσιμο, το βάψιμο ως το πλαίσιο που βλέπει ο άλλος από πίσω μας, όλα παίζουν τον δικό τους ρόλο.

 

 

4. Ελέγξτε το μήνυμά σας πριν πατήσετε αποστολή.

Ο ορθογραφικός έλεγχος και η γραμματική είναι σωτήρια εργαλεία, αλλά δεν είναι αλάνθαστα. Ελέγξτε ξανά τι έχετε γράψει, για να βεβαιωθείτε ότι οι λέξεις σας μεταδίδουν το επιθυμητό μήνυμα. Η επικοινωνία ξεκινά με το σωστό email.

 

 

5. Να είστε σύντομοι, αλλά συγκεκριμένοι.

Αυτό ισχύει για τη γραπτή και για την προφορική επικοινωνία. Πρέπει πάντα να παρέχουμε αρκετές και σαφείς πληροφορίες στο άλλο άτομο για να καταλάβει τι προσπαθούμε να πούμε χωρίς να πλατιάζουμε ή να επαναλαμβανόμαστε. Επίσης, αν απαντάτε σε ένα email, βεβαιωθείτε ότι το έχετε διαβάσει ολόκληρο πριν απαντήσετε.

 

 

6. Κρατήστε σημειώσεις.

Πάντα σημειώνουμε ενώ μιλάμε σε άλλο άτομο ή όταν βρισκόμαστε σε μια συνάντηση - μην βασίζεστε στη μνήμη σας, παίζει παιχνίδια. Επίσης, επικοινωνιακά μιλώντας, δείχνει πολύ επαγγελματικό το να κρατάς σημειώσεις!

 

 

7. Μερικές φορές είναι καλύτερα να πάρουμε τηλέφωνο.

Εάν διαπιστώσουμε ότι έχουμε πολλά να πείτε, αντί να στείλουμε email, καλούμε τον άνθρωπο εκτός και αν ξέρουμε πως είναι σε τέτοια θέση που δεν θα μας μιλήσει. Το email είναι υπέροχο εργαλείο, αλλά μερικές φορές είναι ευκολότερο να εκφράσουμε προφορικά αυτό που έχουμε να πούμε.

 

 

8. Προετοιμαστείτε καλά και σκεφτείτε πριν μιλήσετε!

Να σταματάτε πάντα πριν μιλήσετε, μην λέτε το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό σας! Χρησιμοποιήστε κάποια δευτερόλεπτα και δώστε ιδιαίτερη προσοχή σε ό,τι λέτε και πώς το λέτε. Καλό είναι να έχετε προετοιμαστεί καλά για την κάθε επαφή. Η αμηχανία, εξαιρετικά καταστροφική επικοινωνιακά, προκύπτει συχνά από την άγνοια.

 

 

9. Ευγενική αντιμετώπιση.

Μην μιλάτε υποτιμητικά σε κανέναν και μην εκφράζεστε αρνητικά για άλλους. Οφείλουμε σε όλους τους ανθρώπους σεβασμό και ευγένεια.

 

 

10. Διατηρήστε θετική στάση και χαμόγελο.

Ακόμα και όταν μιλάτε στο τηλέφωνο, χαμογελάστε γιατί η θετική σας διάθεση θα γίνει αντιληπτή και ο συνομιλητής σας θα το καταλάβει. Όταν χαμογελάμε συχνά και αποπνέουμε θετική στάση, οι άνθρωποι θα ανταποκρίνονται θετικά σε εσάς.

 

 

Ένα επικοινωνιακό τρυκ από τον Ματ Αμπραχαμς

 

Ο λέκτορας του Stanford Graduate School of Business, Ματ Αμπραχαμς, βοηθά τους φοιτητές του να μάθουν να επικοινωνούν καλύτερα γιατί πιστεύει πως και ο καλύτερος μπορεί να υποπέσει σε λάθος. Ετσι, αναπτύσσει μια λογική που βασίζεται σε 3 θεμελιώδεις ερωτήσεις:
“What” – «Τι;» / “So what?” – «Και λοιπόν;» / “Now what?” / «Και τώρα, τι;»

Με δυο λόγια, πρόκειται για τις τρεις ερωτήσεις που πρέπει να κάνουμε στον εαυτό μας και να έχουμε απαντήσει σε οποιαδήποτε περίπτωση διεκδικούμε κάτι – από μια θέση εργασίας ως την πώληση κάποιου αγαθού.

 

What? – Τι;

 

Πρέπει να γνωρίζουμε καλά ΤΙ θέλουμε. Να το αναπτύξουμε απλά και συγκεκριμένα. Χωρίς να υπερβάλουμε ούτε να ψευδόμαστε διότι σύντομα θα φανεί. Οσο πιο καλά ξέρεις το ΤΙ, τόσο πιο πολλά θα κερδίσεις.

 

So what? – Και λοιπόν;

 

Ωραία! Ξέρεις το «τι». Ξέρεις και το «γιατί»; Με το «και λοιπόν» του, ο Αμπραχαμς θέλει να πει πως η κάθε επιθυμία, απαίτηση, πρόκληση πρέπει να συνοδεύεται από ακράδαντα, ελκυστικά και σαφή επιχειρήματα. Και μάλιστα με τον σωστό στόχο σε σχέση με το πού απευθυνόμαστε. Οφείλουμε τις επεξηγήσεις που αφορούν την κάθε περίπτωση – δεν κάνουν όλα για όλους.

 

Now what? – Και τώρα, τι;

 

Αυτό αφορά στο impact του αποτελέσματος. Τι θα θυμάται ο άλλος από εμάς και όσα είπαμε; Πόσο θα του είναι χρήσιμα; Για την τέλεια θετική κατάληξη και για την αποτελεσματικότητα της πειθούς μας, πρέπει όλα να έχουν λειτουργήσει αρμονικά – το ύφος και ο τόνος με τα λεγόμενα και τη σιγουριά που αυτά αποπνέουν. Ετσι κερδίζουμε την εμπιστοσύνη του άλλου. Και πάντα με ειλικρίνεια. Μην υπόσχεσαι παραπάνω από όσα αντέχεις.

Listen to our Speakers

Στατιστικά - Αναφορές
Δηλώσεις που αναφέρονται στα κορυφαία αποτελέσματα αναζητήσεων:

- Μελέτες δείχνουν πως, το 55% του πώς αντιλαμβάνεται κανείς έναν παρουσιαστή, βασίζεται σε μη λεκτικά στοιχεία. (http://ubiquity.acm.org/article.cfm?id=2043156)

- Οι άριστες επικοινωνιακές δεξιότητες είναι από τα κύρια χαρακτηριστικά των ηγετών. (https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/about-deloitte/us-shift-forward-redefining-leadership.pdf)

- Αποτελέσματα μελετών που δείχνουν πως το 65% της επικοινωνίας είναι μη λεκτικό. (https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/about-deloitte/us-shift-forward-redefining-leadership.pdf)

Πηγές
* Αποτελεσματική επικοινωνία: 6 τρόποι για ν’ αναπτύξουμε τις επικοινωνιακές σας δεξιότητες - 2021 - MasterClass - Η εκμάθηση αποτελεσματικών δεξιοτήτων επικοινωνίας είναι μια απλή διαδικασία που σας επιτρέπει να εκφραστείτε και να βελτιώσουμε τις προσωπικές και επαγγελματικές σας σχέσεις. Το να γνωρίζουμε πώς να ακούτε καλά και να επικοινωνείτε με σαφήνεια θα σας βοηθήσει να εκφραστείτε σε συνεντεύξεις εργασίας, σε επαγγελματικές συναντήσεις και στις δικές σας... (https://www.masterclass.com/articles/how-to-improve-your-communication-skills)

* 14 Τρόποι που αποδεδειγμένα θα βελτιώσουν τις επικοινωνιακές σας δεξιότητες: Υπολογίστε τον βαθμό συγκέντρωσης του ακροατηρίου σας και μετά διαιρέστε το στα δύο. Αυτό θα είναι η ιδανική διάρκεια της παρουσίασής σας. (https://www.entrepreneur.com/article/300466)

* 10 Τρόποι να βελτιώσουμε τις επικοινωνιακές σας δεξιότητες - Οι σημαντικότεροι ηγέτες έχουν ακονισμένες επικοινωνιακές δεξιότητες. Αν θέλουμε να βελτιώσουμε τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνείτε, το καλό νέο είναι πως μπορείτε να το κάνουμε. Μάθουμε περισσότερα! (https://www.right.com.my/wcm/connect/right-us-en/old-home/thoughtwire/categories/career-work/10-Ways-to-Improve-Your-Communication-Skills)

Μετάφραση από άρθρα:
https://www.right.com.my/wcm/connect/right-us-en/old-home/thoughtwire/categories/career-work/10-Ways-to-Improve-Your-Communication-Skills