Απόστολος Αποστολάκης

«Η καλύτερη επένδυση είναι στον εαυτό σου»

Ο επιχειρηματίας και επενδυτής, που βρίσκεται πίσω από κάποια από τα πλέον επιτυχημένα ελληνικά start-up, μιλά για τη ραγδαία εξελισσόμενη επιχειρηματικότητα στον χώρο της τεχνολογίας, περιγράφει τις αρχές της επιτυχίας ενός start-up, αποκαλύπτει τον τρόπο, με τον οποίο βρίσκει διέξοδο στις δυσκολίες, τονίζει τη σημασία της μάθησης και της προσαρμοστικότητας σε έναν κόσμο που αλλάζει διαρκώς και στέλνει το μήνυμά του σε κάθε νέο που θέλει να δραστηριοποιηθεί στον χώρο.

Απόστολος Αποστολάκης

Ο “φύλακας - άγγελος” των ελληνικών startups

Από τη Χριστίνα Κατσαντώνη

 

Έχει χαρακτηριστεί “κατά συρροή” επιχειρηματίας και επενδυτής. Το όνομά του είναι συνυφασμένο με τα ελληνικά startups, με την επιχειρηματικότητα στον χώρο της τεχνολογίας, όσο κανένα άλλο. Ο Απόστολος Αποστολάκης, από τα ισχυρότερα πρόσωπα στον τομέα του Venture Capital και ιδρυτής κάποιων από τα σημαντικότερα startups της χώρας είναι ένας “angel investor”, που ως ακριβώς ορίζει ο τίτλος του “άγγελου επενδυτή”, φυλάει, στηρίζει και οδηγεί τον χώρο των ελληνικών startups σε όλο και υψηλότερα επίπεδα. 

 

Η ίδρυση του πρώτου startup

Ο Απόστολος Αποστολάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νέα Σμύρνη, σε μια οικογένεια που είχε έντονη τη σύνδεση με τον τόπο των γονιών, την Κρήτη. Η επιρροή τους ήταν καθοριστική στην εξέλιξή του. Τους έβλεπε από παιδί να πασχίζουν να δημιουργήσουν και να εξελιχθούν στη δουλειά τους. Το γεγονός ότι ο πατέρας του μεγάλωσε σε ένα ορεινό χωριό της Κρήτης, σε ένα σπίτι χωρίς ρεύμα, δουλεύοντας παράλληλα ως βοσκός για να ολοκληρώσει το σχολείο, τον έκανε να συνειδητοποιήσει την αξία της εργατικότητας, του πέρασε την αίσθηση ότι όλα είναι εφικτά, όταν θέτεις ένα στόχο και προσπαθείς σκληρά γι’ αυτόν.

Ο ίδιος δεν ήξερε ακριβώς ποιος είναι ο στόχος του. Στο σχολείο ήταν καλός στα μαθηματικά, οπότε έκλινε προς το επάγγελμα του πατέρα. Σπούδασε πολιτικός μηχανικός, ξεκίνησε να δουλεύει στο πλευρό του, παράλληλα όμως οι επιχειρήσεις είχαν κεντρίσει το ενδιαφέρον του. 

Το 1998, όταν ήταν στο πρώτο έτος της σχολής, ένας συμφοιτητής του τον προσέγγισε με την ιδέα του e-shop, πρώτου ηλεκτρονικού καταστήματος στην Ελλάδα. Δεν είχε ιδέα από ηλεκτρονικό εμπόριο, άρπαξε όμως την ευκαιρία και ρίχτηκε με ενθουσιασμό στην εδραίωσή του, ασχολούμενος με τα πάντα -μέχρι και με τη συσκευασία και παράδοση παραγγελιών. Έμαθε πολλά, γνώρισε το νέο πεδίο των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, όμως ένιωθε πως κάτι του λείπει. Πως όσο κι αν ισχύει η άποψη ότι οι επιχειρήσεις είναι κοινή λογική, τα επιπλέον εφόδια θα ήταν πολύτιμα, έτσι πήρε την απόφαση να φύγει για σπουδές στην Αμερική. 

Τα δύσκολα χρόνια

Στο απαιτητικό περιβάλλον του Columbia Business School στη Νέα Υόρκη, ο Απόστολος Αποστολάκης ήρθε σε επαφή με διαφορετικά αντικείμενα, αργότερα δούλεψε και ως σύμβουλος στην Boston Consulting, όμως κατάλαβε πως η υπαλληλική σχέση δεν του ταίριαζε. Προτιμούσε το αίσθημα της ελευθερίας που του έδινε η επιχειρηματικότητα, έτσι το 2004 επέστρεψε στην Ελλάδα και στο e-shop, που ήδη μεγάλωνε με γρήγορους ρυθμούς, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην περαιτέρω ανάπτυξή του. 

Το 2008 διαφώνησε με τους συνεργάτες του, υποστηρίζοντας την πώληση του e-shop. Τρία χρόνια μετά, ξεκίνησε η δύσκολη περίοδος για την εταιρία, που μέσα σε ένα μήνα έχασε το 30% του κύκλου εργασιών της. Έχοντας βαθιά μέσα του την αίσθηση της ευθύνης, πέρασε μια πολύ δύσκολη διετία, προσπαθώντας να την βοηθήσει να ισορροπήσει. Η πίεση και το άγχος επηρέασαν ακόμα και την προσωπική του ζωή, την υγεία του. Διέξοδο από το τέλμα βρήκε -πού αλλού;- στη δημιουργία. 

Τα μεγάλα success stories

Ξεκίνησε παράλληλα να ασχολείται και με νέα startups, όπως το e-food, που στηρίχτηκε σε μια ιδέα που είχε στο μυαλό του από τότε που ήταν ακόμα στην Αμερική, το taxibeat και το doctoranytime. Και τα τρία, αν και φαίνονται διαφορετικά, στηρίζονται στις ίδιες αρχές, που φέρνουν σε επαφή, τον καταναλωτή, με τον επαγγελματία. Και τα τρία εξελίχθηκαν σε μεγάλα success stories, τα οποία συνεχίζουν να καινοτομούν και να αναπτύσσονται. 

Επόμενη ιδέα του η ίδρυση του Venture Friends, ενός capital fund, που ήρθε για να στηρίξει ως φύλακας – άγγελος τα ελληνικά startups, επενδύοντας, όχι μόνο χρήματα, αλλά και συμβουλές και καθοδήγηση σε πολλές εταιρίες όπως το e-table, το Nannuka, το Funkmartini, ο Douleutaras και βέβαια το Instashop, το πλέον εντυπωσιακό big deal της ελληνικής επιχειρηματικότητας -μέσα σε 5 χρόνια, κι έχοντας αντλήσει μόλις 7 εκατ. δολάρια από επενδυτές, έφτασε να να πωληθεί στην Delivery Hero αντί του ποσού των 360 εκατ. δολαρίων…

Συχνά τα ποσά που συνοδεύουν την επιχειρηματική καριέρα του Απόστολου Αποστολάκη, προκαλούν δέος, σε αντίθεση με το προσιτό, χαμηλών τόνων προφίλ του, που δεν θυμίζει καθόλου αυτό του παραδοσιακού, δυσπρόσιτου ή συγκεντρωτικού επιχειρηματία. Έχοντας μάθει να κινείται στον χώρο της τεχνολογίας, χώρο εκ των πραγμάτων Δημοκρατικό, πιστεύει στη συμμετοχικότητα όλων για τη δημιουργία αξίας. Δεν περηφανεύεται ποτέ για τις επιτυχίες του, θεωρεί την επιτυχία ευθύνη, κι είναι πάντα ανοιχτός στο καινούριο, στην ευκαιρία να μάθει και να εξαντλήσει τις δυνατότητές του, μέχρι τον επόμενο στόχο. Σε μια προσπάθεια αέναη, όσο κι η εξέλιξη...