Η δημοσιογράφος, που άνοιξε νέους δρόμους στην τηλεοπτική ενημέρωση, ανατρέχει στην πορεία της από το πρώτο πρωτοσέλιδο, το πρώτο δελτίο ειδήσεων, την πρώτη ρήξη που κατέληξε σε απόλυση. Μιλά για την παγίδα της τηλεθέασης και για τις εσωτερικές αντιστάσεις που απαιτεί η καθημερινή έκθεση στο «γυαλί», ώστε να μη γίνει εξάρτηση. Εξηγεί γιατί οι ρήξεις είναι αναπόφευκτες στην εξέλιξη ενός δημοσιογραφικού βίου και ξεκαθαρίζει ότι αν μείνεις μόνο pretty face, σε βάθος χρόνου δεν υπάρχεις.
Γεννημένη δημοσιογράφος και anchorwoman
Απο την Χριστίνα Κατσαντώνη
Από παιδί, αυτό που επιζητούσε ήταν η ένταση. Ήθελε να βγει στον κόσμο, να γνωρίσει καινούριους ανθρώπους, να κυνηγήσει προκλήσεις, να ζήσει εντάσεις. Όταν, μετά τη συμβουλή οικογενειακού φίλου, είπε να δοκιμάσει την τύχη της στη δημοσιογραφία, βρήκε αυτό που έψαχνε από πάντα, χωρίς να μπορεί να το προσδιορίσει. Όσο κι αν η προσωπικότητά της δε χωράει σε κλισέ και στερεότυπα, γεγονός είναι πως η Έλλη Στάη γεννήθηκε για να γίνει δημοσιογράφος και anchorwoman. Πριν ακόμα η ίδια το συνειδητοποιήσει, το σύμπαν είχε ήδη συνωμοτήσει υπέρ της.
Η πρόωρη απώλεια και το πολιτικό περιβάλλον
Τα παιδικά της χρόνια δεν ήταν ούτε ανέμελα, ούτε ανέφελα. Η απώλεια του βουλευτή πατέρα της, όταν ήταν μόλις επτά ετών, επηρέασε την οπτική της απέναντι στη ζωή και της δημιούργησε έναν παιδικό σκεπτικισμό. Μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον πολιτικό λόγω οικογένειας και εποχής (Χούντας), έζησε από κοντά προσωπικότητες όπως ο Αλέξανδρος Παναγούλης, κι έδειξε τις πρώτες επαναστατικές τάσεις από το Αρσάκειο, με την απροθυμία της να συμμορφωθεί σε υποδείξεις.
Όταν μπήκε στη Νομική, συνάντησε την εξέγερση των φοιτητών, που ταίριαζε στην επαναστατική της διάθεση, όταν όμως ξεκίνησε να δουλεύει ως δικηγόρος, ασφυκτιούσε. Ο άνθρωπος που της έστρεψε το ενδιαφέρον προς τη δημοσιογραφία ήταν ο Αναστάσιος Πεπονής. Έπιασε δουλειά στην «Αυγή», κι ακολούθησαν εφημερίδες όπως η «Ακρόπολη» και η «Μεσημβρινή». Η Έλλη Στάη είχε μόλις βρει το πεπρωμένο της. Κι είχε έλθει για να μείνει.
Από την ΕΡΤ στα πρώτα «παράθυρα»
Η τηλεόραση μπήκε στη ζωή της το 1982, ύστερα από ένα διαγωνισμό που έκανε η μονοπωλιακή ακόμα τότε, κρατική τηλεόραση. Στην αρχή, απλώς εκφωνούσε το δελτίο, όμως δεν της ήταν αρκετό. Στην αγωνία της να μη μείνει μόνο pretty face, αλλά να κατακτήσει δημοσιογραφικό αποτύπωμα, διεκδίκησε περισσότερα, κι αυτό της κόστισε την πρώτη απόλυση από την ΕΡΤ. Δεν την πτόησε, απλώς την κινητοποίησε.
Αποφάσισε να φύγει προσωρινά από την Ελλάδα και μετακόμισε στις Βρυξέλλες, όπου εργάστηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ως ανταποκρίτρια του ραδιοφωνικού σταθμού Flash. Η ευκαιρία να έρθει σε επαφή με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι γοήτευσε την Έλλη Στάη, η ζωή εκεί όμως της φάνηκε πολύ πιο βαρετή από της Ελλάδας. Της έλειψε το πάθος, η ένταση που πάντα έψαχνε, οπότε επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου η ιδιωτική τηλεόραση είχε μόλις ξεκινήσει και το πεδίο ήταν πρόσφορο για κάποιον που επιζητούσε ισχυρές δόσεις αδρεναλίνης.
Η συνάντησή της με τον Σταμάτη Μαλέλη στο νεοσύστατο τηλεοπτικό Σκάι στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 είχε ως αποτέλεσμα να αλλάξει η τηλεοπτική ενημέρωση στην Ελλάδα. Τότε στον Σκάι, εγκαινίασε τα τηλεοπτικά «παράθυρα» στις ειδήσεις, τα οποία βρήκαν άμεση ανταπόκριση κι έκτοτε καθιερώθηκαν σε όλα τα κανάλια.
Experts Talk | Γυναίκες στο κέντρο της ενημέρωσης
με την συμμετοχή της Έλλης Στάη
Η Σιδηρά Κυρία των ειδήσεων
Στη συνέχεια της πορείας της στη δημοσιογραφία και την τηλεοπτική ενημέρωση, η Έλλη Στάη συνεργάστηκε με όλα τα μεγάλα ιδιωτικά κανάλια, αλλά και την κρατική τηλεόραση. Άντεξε σε συνθήκες σκληρού ή και ακραίου ανταγωνισμού, κατέκτησε υψηλότατα ποσοστά τηλεθέασης, ενώ παρουσίασε πολυάριθμες εκπομπές, από τις οποίες πέρασαν κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής και της τέχνης.
Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι κατάφερε να σφραγίσει όχι μόνο με την εικόνα αλλά με την εν γένει προσωπικότητά της την εξέλιξη της τηλεοπτικής ενημέρωσης στην Ελλάδα, ενώ δεν δίστασε ποτέ, σε βάθος χρόνου, να εκφράσει άποψη, ακόμα κι αν η στοχοποίηση ήταν αναπόφευκτη. Κι όσο κι αν δέχτηκε επιθέσεις, όχι μόνο για τις επαγγελματικές αλλά και τις προσωπικές επιλογές της, παρέμεινε πάντα ανοιχτή στην πρόκληση του να επανεφεύρει τον εαυτό της, ενίοτε και την ενημέρωση.
Η έκθεση απαιτεί αντιστάσεις
Για την Έλλη Στάη η δημοσιογραφία θέλει χαρακτήρα, πόδια που πατάνε γερά στη Γη, εσωτερικές αντιστάσεις κι επώδυνες επιλογές. Θεωρεί πως δεν υπάρχει δημοσιογράφος με ανώδυνο δημοσιογραφικό βίο, κι έχει ακόμα την ίδια «παιδική συνήθεια» να μη συμμορφώνεται προς τις υποδείξεις.
Η τηλεόραση σήμερα δεν της λείπει, αλλά δεν αποκλείει την πιθανότητα επιστροφής. Δηλώνει ευτυχής και ήρεμη με τον προσωπικό κι επαγγελματικό της βίο, παραδέχεται όμως πως αυτό που εξακολουθεί πάντα να την κινητοποιεί είναι η ένταση. Είπαμε, η Έλλη Στάη γεννήθηκε για να γίνει δημοσιογράφος και anchorwoman.