Πάνος Σαμπράκος

Η πετυχημένη διαφήμιση είναι και τέχνη και εμπόριο

Ο διευθυντής δημιουργικού της διαφημιστικής εταιρείας Ogilvy Greece ξετυλίγει εμπειρίες από την πολύχρονη περιπέτειά του στο χώρο της διαφήμισης, περιγράφει τα προσόντα που χρειάζεται να έχει ένας διαφημιστής, μιλά για την αγάπη του στο σινεμά, που στάθηκε η πρώτη κινητήριος δύναμη, για την πληροφορία που πάντα βρίσκεται εκεί έξω, για τη σχέση της διαφήμισης και των brands με κοινωνικά ζητήματα και για τη ζητούμενη αρμονική συνύπαρξη τέχνης και εμπορίου σε μια πετυχημένη διαφημιστική καμπάνια.

Πάνος Σαμπράκος

Ο Πάνος Σαμπράκος έχει την ευτυχία να κάνει μια δουλειά που συνδυάζει, όσα αγαπούσε από μικρός. Έχει την ευτυχία να κάνει μια δουλειά, που του επιτρέπει να συγκινεί, να διασκεδάζει, να εκπλήσσει, να προκαλεί το ενδιαφέρον και το συναίσθημα του κοινού. Ως επικεφαλής της ομάδας που είναι υπεύθυνη για πολυάριθμες κορυφαίες διαφημιστικές καμπάνιες, ταινίες και διαφημιστικά σποτ που έγιναν viral, έχει την ευτυχία να κάνει μια δουλειά, την οποία θα έκανε ακόμα κι αν δεν πληρωνόταν -αλλά αυτό ας μείνει μεταξύ μας…

Επιμέλεια: Χριστίνα Κατσαντώνη

 

Το «μικρόβιο» της διαφήμισης

Ο σημερινός Chief Creative Officer της Ogilvy Greece, Πάνος Σαμπράκος, μεγάλωσε στα ‘80s και αγάπησε από νωρίς με πάθος το σινεμά και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Παρακολουθούσε 3-4 ταινίες την ημέρα, διάβαζε περιοδικά για τον κινηματογράφο, αναζητώντας πληροφορίες για το behind the scenes, ενώ παράλληλα ξεκινούσε σπουδές στην πληροφορική, θέλοντας να μάθει πώς δημιουργήθηκαν τα αγαπημένα του ηλεκτρονικά παιχνίδια. 

Όταν το 1994 ήρθε σε επαφή με το Ίντερνετ, σε μια εποχή που αυτό περιοριζόταν σε μαύρες οθόνες με άσπρα γράμματα, άρπαξε την ευκαιρία να ικανοποιήσει την αγάπη του για το σινεμά, συλλέγοντας πληροφορίες κι ερχόμενος σε επαφή με ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Από αυτή την αγάπη και την ιδιαίτερη αδυναμία του στον Τζέιμς Μποντ, δημιουργήθηκε το πρώτο του site, «Mr. Kiss Kiss Bang Bang!», το οποίο κατάφερε σύντομα να κερδίσει το κοινό, να κατακτήσει διεθνή βραβεία και να αποσπάσει αναφορές σε μεγάλα διεθνή μέσα, όπως το CNN και οι New York Times.

Κάπως έτσι ξεκίνησε το πρώτο κεφάλαιο της επαγγελματικής πορείας του, αρχικά ως Web Designer στην HellasNet. Όμως το «μικρόβιο της διαφήμισης είχε μπει μέσα του από τότε που κλήθηκε να διαχειριστεί και εμπορικά το site για τον Τζέιμς Μποντ. Έβαλε στόχο να δουλέψει στη διαφήμιση κι από το 2002 ανέλαβε το δημιουργικό τμήμα της HellasNet και στη συνέχεια τον ευρύτερο τομέα Interactive Marketing της FORTHnet, συμβάλλοντας ιδιαίτερα στην ανάπτυξη της εταιρίας στον χώρο της online διαφήμισης. 

Έχοντας στις βαλίτσες του πολυάριθμα βραβεία, όπως και το Grand Ermis του 2004 για την καμπάνια «Κότες» της FORTHnet, τον Μάιο του 2005 μετακινήθηκε στην OgilvyOne, όπου η περιπέτεια συνεχίστηκε με διακρίσεις, εμπορικές επιτυχίες και πολλές συγκινήσεις. 

Από τα πρώτα viral στο σινεμά

Στην εξέλιξη αυτής της πορείας ο Πάνος Σαμπράκος κατάφερε να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα: να κάνει καμπάνιες που ξάφνιασαν, συγκίνησαν κι έγιναν viral (όπως το love story με τα δυο σκυλιά που ξανασυναντιούνται), να κάνει ταινίες και ντοκιμαντέρ που αγαπήθηκαν και επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο (όπως το «Love in the end», το «The Real Robokids», το «Μη με αφήσεις ποτέ» κ.ά), να κάνει καμπάνιες που ανέτρεψαν στερεότυπα κι έθεσαν νέες βάσεις, να δει τα έργα του να σπάνε τα ρεκόρ και να κατακτούν κορυφαία βραβεία στις Κάννες και σε άλλες διεθνείς διοργανώσεις και κυρίως να κάνει τον κόσμο να νιώσει, όπως κι ο ίδιος ένιωθε, όταν μικρός γούρλωνε τα μάτια του, παρακολουθώντας ταινίες. 

Και τέχνη και εμπόριο

Ως ειδικός του branded entertainment, δηλαδή της προσπάθειας των brands να παράξουν περιεχόμενο που ο κόσμος θέλει να δει, ώστε παράλληλα να του περάσουν και το μήνυμα της φιλοσοφίας του κάθε brand, ο Πάνος Σαμπράκος, ξεκαθαρίζει: «Η πιο ουσιαστική λέξη είναι το entertainment. To branded έπεται». Το ζήτημα σε απλά ελληνικά είναι «να μιλήσεις στην καρδιά του θεατή». 

Κι όπως πολλές φορές λέει στους πελάτες του, δεν τον αφορά τόσο τι θέλουν αυτοί, αλλά τι θέλουν οι δικοί τους πελάτες και τελικοί αποδέκτες μιας καμπάνιας. Γιατί, όπως εξηγεί, η διαφήμιση, στην καλύτερη περίπτωση δεν είναι μια κόντρα, αλλά μια ευτυχής συνύπαρξη δύο διαφορετικών πόλων: «Και τέχνη και εμπόριο». 

Ο Πάνος Σαμπράκος έχει την ευτυχία να κάνει μια δουλειά, που μπορεί κάποιες φορές να του στερεί χρόνο από τη σύζυγο, το γιο και την κόρη του -που τον προσγειώνουν στις χαρές και τις χάρες της offline ζωής, όμως παράλληλα είναι μια δουλειά, που τον συγκινεί και τον ολοκληρώνει. Όχι επειδή έχει φώτα, αλλά γιατί τον «καίει» μέσα του.