Σύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας: Μία συνεχιζόμενη πρόκληση
Πρόσφατες μελέτες σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν δείξει ότι επαγγέλματα σε ζήτηση θα είναι εκείνα που δεν είναι εύκολο να αντικατασταθούν από την τεχνολογία ενώ οι τεχνολογικές αλλαγές θα αυξήσουν τη ζήτηση εργαζομένων με ψηφιακές γνώσεις υψηλού και μεσαίου επιπέδου. Σε τι βαθμό πρέπει οι νέοι να λαμβάνουν υπόψη τους αυτές τις τάσεις;
Συντονισμός
Νικήτας Κορωνάκης, Δημοσιογράφος
Experts
Άγγελος Συρίγος, Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων
Λουκάς Πετρούνιας, Chief Marketing Officer, Τράπεζα Πειραιώς
Κωνσταντίνος Κίντζιος I Deputy Director, ReGeneration
Αναστασία Τερτλίδου, Marketing Project Manager, PF Cycle 2
H επέκταση της Ανώτατης Εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών οδήγησε σε σημαντική αύξηση του αριθμού των πανεπιστημιακών αποφοίτων στην αγορά εργασίας. Παγκοσμίως οι Millennials και οι Gen Zs είναι αντικειμενικά οι πιο μορφωμένες γενιές. Στην Ελλάδα φτάσαμε στον κορεσμό πτυχιούχων και των πτυχίων χωρίς αντίκρισμα. Η σύνδεση της ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, η ένταξη των φοιτητών και φοιτητριών στο παραγωγικό σύστημα της χώρας και η καλύτερη αξιοποίηση, σε επαγγελματικό επίπεδο, των γνώσεων που αποκτούν κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών τους αποτελεί σημαντική πηγή αγωνίας για τους νέους ανθρώπους και τεράστια πρόκληση για τον πολιτικό και επιχειρηματικό κόσμο.
- Πότε ξεκινάει ο επαγγελματικός προσανατολισμός στη χώρα μας και πως «διδάσκεται» στους μαθητές;
- Στη χώρα μας αποδεδειγμένα οι νέοι επιλέγουν επάγγελμα και όχι σπουδές. Πως το κρίνετε αυτό και πως μπορεί αυτό να προσαρμοστεί στη νέα εποχή;
- Πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν κοινωνικοί και οικογενειακοί παράγοντες στην επιλογή επαγγελματικής κατεύθυνσης;
- Αντίστοιχα, πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν οι εκτιμήσεις και οι προβλέψεις για τη ζήτηση διαφόρων επαγγελμάτων στην αγορά εργασίας τα επόμενα χρόνια;
- Πρόσφατες μελέτες σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν δείξει ότι επαγγέλματα σε ζήτηση θα είναι εκείνα που δεν είναι εύκολο να αντικατασταθούν από την τεχνολογία ενώ οι τεχνολογικές αλλαγές θα αυξήσουν τη ζήτηση εργαζομένων με ψηφιακές γνώσεις υψηλού και μεσαίου επιπέδου. Σε τι βαθμό πρέπει οι νέοι να λαμβάνουν υπόψη τους αυτές τις τάσεις;
- Ποια δομικά στοιχεία της ανώτατης εκπαίδευσης πρέπει να τροποποιηθούν ώστε να προετοιμάζονται σωστά οι φοιτητές;
- Ποια είναι τα εμπόδια που εμφανίζονται στην πορεία;
- Είναι οι απόφοιτοι προετοιμασμένοι για να μπουν στην αγορά εργασίας;
- Πως εξηγείτε το φαινόμενο ότι στελέχη εταιρειών δηλώνουν ότι αναζητούν αλλά δε βρίσκουν ικανό ανθρώπινο δυναμικό; Αναφέρονται σε γνώσεις ή σε ήπιες δεξιότητες ή και στα δύο;
- Ένα Master ή ένα δεύτερο πτυχίο λειτουργούν θετικά για την ένταξη στην αγορά εργασίας;
- Ποια είναι τα στοιχεία που απαιτούνται για μία δομική βελτίωση της σχέσης εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας;
Ο Νικήτας Κορωνάκης γεννήθηκε στις 19 Οκτωβρίου του 1989 στο Ρέθυμνο. Είναι πτυχιούχος Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας. Από το 2007 εργάζεται ως δημοσιογράφος, έχοντας δουλέψει, όλα αυτά τα χρόνια, σε έντυπα και ηλεκτρονικά Μέσα, καθώς και σε τηλεόραση και ραδιόφωνο. Ξεκίνησε τη δημοσιογραφία σε ηλικία 17 ετών, συνεργαζόμενος αρχικά με Μέσα Ενημέρωσης στην Κρήτη. Από το 2009 κατοικεί στην Αθήνα. Το 2010 ξεκίνησε τη συνεργασία που διατηρεί μέχρι σήμερα με την εφημερίδα «Πρώτο Θέμα». Από το 2016 έως το 2018, εργάστηκε στον τηλεοπτικό σταθμό «SBC TV», παρουσιάζοντας δελτία ειδήσεων και ενημερωτικές εκπομπές. Από 2018 έως το 2021 εργάστηκε στον ραδιοφωνικό σταθμό «Θέμα 104,6», ως ραδιοφωνικός παραγωγός ενημερωτικών εκπομπών. Το 2019 ξεκίνησε η συνεργασία του, που συνεχίζεται μέχρι σήμερα, με τον τηλεοπτικό σταθμό «ONE Channel», παρουσιάζοντας δελτία ειδήσεων. Από τον Φεβρουάριο του 2020, εργάζεται στον τηλεοπτικό σταθμό «Mega», παρουσιάζοντας δελτία ειδήσεων και ενημερωτικές εκπομπές.
Ο Άγγελος Συρίγος γεννήθηκε το 1966. Είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής στο Τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου.
Είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Διδάκτωρ Νομικής του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ.
Έχει διατελέσει Γενικός Γραμματέας Πληθυσμού στο Υπουργείο Εσωτερικών (2012-2015) και Ειδικός Γραμματέας Διαπολιτισμικής Εκπαιδεύσεως στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (2007-2009).
Στις εκλογές του Ιουλίου 2019 εξελέγη βουλευτής στην Α΄ Περιφέρεια Αθηνών με τη Νέα Δημοκρατία.
Έχει δημοσιεύσει πέντε βιβλία και αρκετά επιστημονικά άρθρα για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, το δίκαιο της Θάλασσας, το Κυπριακό, τα Βαλκάνια, τις μειονότητες και τη μετανάστευση.
Είναι νυμφευμένος με την Ειρήνη Σταματούδη κι έχουν τρία παιδιά.
Ο Λουκάς Πετρούνιας έχει 20 χρόνια εμπειρίας στο Marketing & την εμπορική επικοινωνία, έχοντας υπηρετήσει στρατηγικούς στόχους για περισσότερα από 50 brands.
Έχει διδάξει Στρατηγική Επικοινωνίας, Storytelling & Digital Marketing στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Από το 2015 εργάζεται στην Τράπεζα Πειραιώς έχοντας την ευθύνη ή συμμετέχοντας σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη & στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού, ενώ από το 2019 ανέλαβε επικεφαλής Marketing του Ομίλου.
Ο Κωνσταντίνος είναι ένας παθιασμένος με τη ζωή 40αρης, κατά φαντασίαν μαλλιάς, που ονειρευόταν να γίνει οδηγός αγώνων, ή μπασκετμπολίστας του Παναθηναϊκού, όμως το πάθος του για το φαγητό τον κέρδισε, καταλήγοντας 170 κιλά, 90 από τα οποία πέταξε στα σκουπίδια πριν 11 χρόνια. Και ενώ φανταζόταν μια ζωή στην αγαπημένη του Αμερική, παραμένει (ακόμα) στην εξίσου αγαπημένη του Ελλάδα, προσπαθώντας σε κάθε έκφανση της προσωπικής και επαγγελματικής του ζωής να έχει σαν πυξίδα το ρητό του JFK - «Μη ρωτάς τι μπορεί να κάνει η χώρα σου για σένα, αλλά τι μπορείς να κάνεις εσύ για τη χώρα σου». Λατρεύει την ταχύτητα, το φαγητό, το καλοκαίρι, τον Παναθηναϊκό, την Αμερική και ό,τι παράγει όμορφα συναισθήματα, χαμόγελα και θετικές καταγραφές στον «σκληρό δίσκο» των ανθρώπων. Με μία λέξη, θετικό αποτύπωμα. Όντας άνθρωπος της δράσης, τα τελευταία 5μιση χρόνια δίνει όλη του την ψυχή για τη νέα γενιά της χώρας, μέσω του ReGeneration, το οποίο έχει πετύχει 3.000 προσλήψεις νέων πτυχιούχων σε ένα δίκτυο 2.000 εταιρειών με παράλληλη προσφορά σχεδόν 1.000.000 ωρών εκπαίδευσης σε ήπιες, ψηφιακές και τεχνικές δεξιότητες, αποτελώντας πλέον το μεγαλύτερο και πιο πετυχημένο πρόγραμμα εκπαίδευσης και απασχόλησης νέων πτυχιούχων στην Ελλάδα.
Η Νατάσα έχει σπουδάσει Φιλοσοφία και Παιδαγωγική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, έχει παρακολουθήσει μαθήματα Ψυχολογίας στο American College of Thessaloniki και έχει εργαστεί ως εκπαιδευτικός. Αφού ολοκλήρωσε με επιτυχία τον 2ο κύκλο του προγράμματος Project Future της Τράπεζας Πειραιώς, έκανε αλλαγή καριέρας και τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως Project Manager με εξειδίκευση στον κλάδο του Marketing. Έχει αναλάβει την οργάνωση και εποπτεία διαφημιστικών καμπανιών για πολυάριθμες εταιρίες, μικρότερου ή μεγαλύτερου βεληνεκούς όπως Unilever, Coca-Cola 3E, Frezyderm, BMW. Ακόμη περισσότερο από το marketing, λατρεύει τους ανθρώπους. Της αρέσει να εξερευνά τις ανάγκες τους, να ακούει ενεργά και μετά να λαμβάνει δράση για να κάνει τη συνεργασία και την εμπειρία τους μαζί της καλύτερη. Για εκείνη, η βάση της καλής συνεργασίας έγκειται στη δόμηση σχέσεων ειλικρίνειας και αμοιβαίου σεβασμού. Αγαπά να μοιράζεται τη γνώση, να συζητά και να συμβουλεύει για θέματα που αφορούν την επαγγελματική ενημέρωση και ενδυνάμωση των νέων.