Η Βάλια Μπαρτσούλη είναι χορεύτρια, καθηγήτρια χορού και χορογράφος. Αυτό που πάνω από όλα τη χαρακτηρίζει, πλην των σπουδαίων τίτλων της, είναι η διαρκής εκπαίδευση, όσα χρόνια και αν περνούν.

Από τη Μία Κόλλια

Θα μελετά και θα κερδίζει μέχρι σήμερα όποιο δίπλωμα υπάρχει στον τομέα της. Μεταξύ άλλων, είναι Examiner και Tutor Μοντέρνου Χορού της Imperial Society of Teachers of Dancing, Μέντορας της Royal Academy of Dance, έχει χορέψει με τα σπουδαία  περίφημα Camagüey μπαλέτα της Κούβας, έχει χορογραφήσει την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων και έχει χορογραφήσει ως βοηθός του Φωκά Ευαγγελινού πολλές παραγωγές με κορυφαίες τις τελετές Εναρξης και Λήξης των Special Olympics.

«Εκτός αυτού, στις τελετές έκανα τον συντονισμό όλων των συμμετεχόντων, πάνω από 4000 που σημαίνει πως στα ακουστικά τους άκουγαν μόνο τη φωνή μου. Ηταν μία από τις πιο συγκλονιστικές εμπειρίες της ζωής μου. Το να συντονίζεις και ανθρώπους και το τι πλάνα θα έπαιρναν τα κανάλια ή ποιος θα έμπαινε στο στάδιο, αλλά και να απευθύνεσαι σε παιδιά με ειδικές ικανότητες χρειάζεται υπομονή, αγάπη, σεβασμό, εμπειρία και κατανόηση των διαφορετικών αναγκών του καθενός, ειδικά αυτών των παιδιών».

Αποφοίτησε από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης με το δίπλωμα της καθηγήτριας χορού, χορεύτριας και χορογράφου. Κατά τη διάρκεια των σπουδών, εκτός των πρακτικών μαθημάτων καθημερινά, είχε και πολλά θεωρητικά, όπως ανατομία, ψυχολογία, ιστορία της τέχνης, ιστορία της μουσικής, θεωρία της μουσικής, λογοτεχνία, μεθοδολογία μπαλέτου, οργανογνωσία και πολλά ενδιαφέροντα ακόμη που θα εξελίξει σημαντικά στη συνέχεια. Αργότερα, στο teaching diploma της Royal Ballet Academy και στο Licenciate Diploma της Imperial Society of Teachers of Dancing, η Βάλια θα εξειδικεύσει την ανατομία πάνω σε κίνηση που σημαίνει ενδελεχή γνώση της λειτουργίας και αντίδρασης κάθε μυός, τένοντα και άρθρωσης ώστε να φροντίζει με τη μέγιστη επιμέλεια τη σωματική υγεία των μαθητών της.  

«Είχα την τύχη να έχω σπουδαίους δάσκαλους, τους καλύτερους στην Ελλάδα  όπως τους Γιάννη Μέτση, Λεωνίδα Ντεπιάν, Ζουζού Νικολούδη, Βίκυ Μαραγκοπούλου, Ντόρα Τσάτσου, Γκες Μίχοφ, Μπογκόεβα, Ρίζοβα, Ιλιάσοβα, Αντόν και πολλούς ακόμη. Αυτό σημαίνει ότι είχα καλές βάσεις, ότι έμαθα ό,τι περισσότερο και ό,τι καλύτερο υπήρχε εκείνη την εποχή για να μάθεις και με εμπλούτισε με κάτι ξεχωριστό από το καθένα».

Από το δεύτερο κιόλας έτος των σπουδών της, χόρευε σε επαγγελματικές ομάδες χορού και ταυτόχρονα δίδασκε jazz και μοντέρνο. Τα ωράρια ήταν εξοντωτικά και ίσως η πίεση και η συνεχής απασχόληση με τόσα και διαφορετικά να την κράτησαν στη χώρα μας και να μην μετοίκησε στο εξωτερικό, σε χώρες που οι ικανότητές της θα την καθιστούσαν ένα διεθνές όνομα.

Παράλληλα με τη διδασκαλία άρχισε να αναζητά κάθε μέσο και τρόπο για να διευρύνει και τις γνώσεις της αλλά και πρακτικά να εξελιχθεί όσο περισσότερο γινόταν με στόχο πάντα να προσφέρει σε κάθε μαθητή το μάξιμουμ που θα μπορούσε κάποιος να βρει σε οποιοδήποτε μέρος της γης σχετικά με το αντικείμενό της.

«Αφού κάτι υπήρχε στον πλανήτη, γιατί να μην το μάθω;»

Η λύση για τη Βάλια Μπαρτσούλη ήταν πάντα η εκμάθηση και άλλων συστημάτων χορού – συχνά χωρίς καν με δάσκαλο αλλά με μοναχική προσωπική προσπάθεια και ενώ συνήθως τέτοια διπλώματα από αυτές τις Ακαδημίες τα παίρνουν οι φοιτούντες εκεί. Όλα τα διπλώματα, σημειωτέο, είναι με distinction. Πρώτος σταθμός η Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου για το μπαλέτο (Royal Academy of Dance): Teaching Certificate in Ballet και Teaching Diploma in Ballet (ανατομία και ιστορία χορού). Εδώ και 10 χρόνια, είναι και μέντορας της ίδιας Ακαδημίας, με συμβόλαιο, για το πρόγραμμα του CBTS που σημαίνει πως εκπαιδεύει τους υποψήφιους δασκάλους.

Batrsouli

Έτερος σταθμός για το μοντέρνο, η παγκοσμίως αναγνωρισμένη Ακαδημία του Λονδίνου, Imperial Society of Teachers of Dancing: αρχικά με τα χορευτικά διπλώματα intermediate, το Advanced 1 και το Αdvanced 2. Κατόπιν καταπιάστηκε με τα διδασκαλικά διπλώματα, Associate (awarded with credit) με το οποίο γίνεσαι δάσκαλος, το Associate Diploma με το οποίο διδάσκεις δασκάλους και τα άλλα που ούτε διδάσκονταν ούτε υπήρχε κάτοχός τους στην Ελλάδα: το Licentiate, που ειδικεύεται σε μεγάλα τμήματα και τάξεις αγοριών, το Licentiate diploma που αποτελείται από ανατομία  (δύο μέρη)  και ιστορία χορού (δύο μέρη) ενώ γίνεται δεκτή και ως tutor ISTD όπου διδάσκει νέους δασκάλους τεχνική, ασκήσεις ανατομία και παιδοψυχολογία. Κάπου εκεί έρχεται η ώρα του Fellowship  - στο οποίο είναι η πρώτη στην Ελλάδα μαζί με τη Χριστίνα Φωτεινάκη (με την οποία συμπορευόταν χρόνια).

Όπως είναι φανερό, πηγαινοέρχεται στο Λονδίνο αλλά ευτυχώς για την Ελλάδα, επιστρέφει. Με τη δική της παρακαταθήκη ανοίγουν δρόμοι στους επόμενους αφού και μαζί με τη Χριστίνα μπορούσαν να διδάξουν όσα πριν δεν υφίσταντο. Και ο χάρτης του χορού αλλάζει.
   
Διδάσκει 33 χρόνια μπαλέτο (από 4 χρονών ως επαγγελματίες και δασκάλους), μοντέρνο-τζαζ, σύγχρονο, κλακέτες, γυμναστική και το δυσκολότερο μουσικοκινητική αγωγή, δηλαδή παιδιά προσχολικής ηλικίας.  Από το 1995 μέχρι σήμερα είναι καλλιτεχνική διευθύντρια και επικεφαλής δασκάλα στη σχολή του Φωκά Ευαγγελινού και επικεφαλής δασκάλα στη Μαργώ Περδίκη-Αρχοντάκη και σε πολλές άλλες.

Χόρευε ως πρώτη χορεύτρια στην ομάδα Αίρεσις για πολλά χρόνια, στο χοροθέατρο Ναυσικά, Ιό , Μεταμόρφωσις, στα περίφημα Camagüey Ballet, μπαλέτα της Κούβας και σε πολλές άλλες ομάδες, σε τηλεοπτικές παραγωγές, σόου και παραστάσεις στην Ελλάδα και την Αμερική. 

Χορογράφησε την παιδική Eurovision, πολλές παραστάσεις της Κεντρικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, τού Φωκά Ευαγγελινού και της Μαργώς Περδίκη, της ομάδας χορού ON STAGE κ.α.

«Δεν αρκούμαι ποτέ. Ψάχνω συνεχώς να μάθω κάτι περισσότερο, κάτι μεγαλύτερο, κάτι άγνωστο. Θέλω να γίνομαι καλύτερη και θα προσπαθώ μέχρι το τέλος. Ποτέ δεν λέω “ξέρω” -  συμβουλεύω και τις μαθήτριές μου να μην το κάνουν, αλλά κυρίως να μην το νιώσουν ποτέ.

Είναι τόσο μεγάλη η έννοια του χορού που δεν μπορείς ποτέ να σταματήσεις, δεν έχει τέλος η τέχνη αυτή, η μαγεία της, το εύρος της. Επιπροσθέτως, όταν αναλαμβάνεις παιδιά πρέπει να αισθάνεσαι ευθύνη και τιμή που σε εμπιστεύονται εκείνα και οι γονείς και να ανταπεξέρχεσαι άριστα στο έργο σου».

#HERstory

Διάβασε κι άλλα Stories Talk