Καθώς βιώνουμε τη δεύτερη φάση της τεχνολογικής επανάστασης, όσοι βρίσκονται σε ηγετικές θέσεις συνειδητοποιούν ολοένα και περισσότερο τη βαρύτητα που έχουν στην καθημερινότητα και στην εργασία μας τα ψηφιακά εργαλεία. Είναι σαφές πως οργανισμοί και επιχειρήσεις που υπήρξαν early adopters ψηφιακών τεχνολογιών στα πρώιμα στάδια ανάπτυξής τους, κατάφεραν να βρίσκονται σήμερα στην κορυφή των πεδίων τους.

Από τη Μία Κόλλια

#digitaltransformation #corporate #techrevolution #economy #technology #digital #artificialintelligence #customerservice

Σήμερα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι πια μια απλή επιλογή που μπορούμε να προσπεράσουμε ή να διαχειριστούμε αψήφιστα, αλλά επιτακτική ανάγκη για την επιβίωση και την ανάπτυξη των επιχειρήσεών μας.

Όταν μιλάμε για ψηφιακό μετασχηματισμό, εννοούμε τη χρήση ψηφιακών και ηλεκτρονικών μέσων και εργαλείων που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, ώστε να μετατρέψουμε μια υπάρχουσα διαδικασία από αναλογική, χειρόγραφη ή υλική, σε ψηφιακή. Τέτοιου είδους μετατροπές μπορούν να εφαρμοστούν σε εσωτερικές ή εξωτερικές διαδικασίες: την εσωτερική επικοινωνία τμημάτων, τις υπηρεσίες προς πελάτες, κ.ο.κ.

Μέχρι τώρα, μια τυπική πορεία επίτευξης ψηφιακού μετασχηματισμού ξεκινά από μια μελέτη μέσω της οποίας συλλέγονται οι πληροφορίες και αναλύεται η υπάρχουσα συνθήκη, γίνεται η απαραίτητη αγορά υλικών, έπονται οι εκπαιδεύσεις και, τέλος, αντικαθίστανται παλαιότεροι μηχανισμοί, παρακολουθώντας τη διαδικασία και συλλέγοντας στοιχεία feedback για μελλοντικές περιπτώσεις.

Θα ήταν όμως λάθος να περιορίσουμε τη σκέψη μας και να αντιμετωπίσουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό ως μια διαδικασία που αφορά αποκλειστικά την τεχνολογία. Η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος περιλαμβάνει πολλαπλά πεδία και υπερβαίνει την απλή ανανέωση ψηφιακών υλικών.

Σωστές ερωτήσεις

Πριν ξεκινήσουμε καν να αναρωτιόμαστε ποιες είναι οι ιδανικές νέες τεχνολογίες που θα κληθούμε να αγκαλιάσουμε, πρέπει πρωτίστως να γνωρίζουμε τι χρειάζεται η επιχείρησή μας και γιατί.

Ερωτήσεις όπως «Πώς θα μπορούσαμε να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τους πελάτες μας μέσω ταχύτερης, πιο ευέλικτης τεχνολογίας;» ή «Πώς θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσουμε τις εμπειρίες των εργαζομένων και να διατηρήσουμε τα κορυφαία ταλέντα;», είναι μόνο η αρχή μιας λίστας από ερωτήσεις που θα πρέπει να απαντήσουμε.

Μόνο αφού συλλέξουμε όλες τις απαντήσεις στις καίριες και απαραίτητες ερωτήσεις, θα μπορέσουμε να ορίσουμε με ακρίβεια ποιες είναι οι κατάλληλες ψηφιακές τεχνολογίες που θα μας βοηθήσουν να φέρουμε σε πέρας τους στόχους μας.

digitaltransformation

Ενθουσιώδεις οπαδοί

Κάθε νέα τεχνολογία αντιμετωπίζεται αρχικά με σκεπτικισμό και αντίσταση -οι πρώτες άμυνες στο νέο και άγνωστο. Είναι άλλωστε δύσκολο να διαταράξουμε την αδράνεια που φέρνει το status quo. Ωστόσο, σε κάθε οργανισμό υπάρχουν εξαιρέσεις -αυτοί οι άνθρωποι που σφύζουν από ενθουσιασμό και διάθεση και μπορούν εύκολα να εντοπιστούν και να αξιοποιηθούν στη διαδικασία μας.

Οι εργαζόμενοι που δουλεύουν με παραδοσιακές τεχνολογίες αλλά έχουν ανοιχτό μυαλό και ενθουσιασμό είναι οι πρώτοι που οφείλουμε να εμπλέξουμε ενεργά στη διαδικασία μιας αρχικής ενσωμάτωσης κάθε αλλαγής που θέλουμε να προτείνουμε.

Εκείνοι θα λειτουργήσουν ως υποστηρικτικό πλαίσιο και για να ελέγξουμε το πώς οι αλλαγές που προτείνουμε θα επηρεάσουν την καθημερινή εργασία, αλλά και πώς θα είναι πρωτοπόροι στη διαδικασία ενσωμάτωσης και του υπόλοιπου εργατικού δυναμικού ως πρεσβευτών των ιδεών μας.

Αρχική αλλαγή

Ακόμη και οι πιο περίπλοκοι και μεγαλεπήβολοι μετασχηματισμοί ξεκινούν με ένα βήμα. Ως ηγέτες, μπορεί να προσπαθήσουμε να διατυπώσουμε με σαφήνεια και να προωθήσουμε με ενθουσιασμό το όραμά μας, αλλά είναι συχνά δύσκολο για τους υπόλοιπους ανθρώπους να εσωτερικεύσουν τις ιδέες μας και να ξεπεράσουν τις προκαταλήψεις ή τους φόβους τους.

Έτσι, είναι πάντοτε πιο εύκολο να θέτουμε στον πυρήνα του σχεδίου μας μία μοναδική αλλαγή που μπορεί να λειτουργήσει ως η αιχμή του δόρατος. Πολλοί άνθρωποι (ακόμη και C-suite στελέχη) χρειάζονται να δουν μια απτή επιτυχία, πριν ανοιχτούν σε περαιτέρω αλλαγές.

Αν επιλέξουμε μία τεχνολογία που είναι σημαντική για την επιχείρησή μας αλλά σχετικά απλή στην κατανόησή της, θα μπορέσουμε να την εφαρμόσουμε γρήγορα και να πάρουμε θετικά αποτελέσματα αρκετά άμεσα. Έτσι, συνεργάτες και εργαζόμενοι θα μας εμπιστευτούν αρκετά, ώστε να θέσουμε σε κίνηση το ευρύτερο πρόγραμμα και όραμά μας.

Επαναπροσδιορισμός

Η τεχνολογία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά το μέσο για έναν σκοπό. Θα πρέπει να είναι στην υπηρεσία της επιχείρησης και όχι το αντίστροφο. Η πραγματική αξία του ψηφιακού μετασχηματισμού δεν μπορεί να επιτευχθεί με τη μία ή την άλλη πρωτοβουλία. Ο απώτερος στόχος θα πρέπει να είναι ένας πλήρης επαναπροσδιορισμός της επιχείρησης, που μεταμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο ο οργανισμός δημιουργεί, προσφέρει και λαμβάνει αξία στην αγορά.

Άλλωστε, η εκτενέστερη και σε βάθος αξιοποίηση των δυνατοτήτων των νέων ψηφιακών τεχνολογιών δε συμβαίνει μόνο για να αυξηθεί απλώς η αποδοτικότητα ή να μειωθεί πρόσκαιρα ένα κόστος, αλλά στοχεύει στο να μπορέσουμε να θέσουμε θεμελιωδώς διαφορετικές ερωτήσεις για τις επιχειρήσεις μας. Η σε βάθος διερεύνηση αυτών των δυνατοτήτων είναι που θα μας δώσει τη δυνατότητα να λύσουμε πολύπλοκα προβλήματα και να έχουμε σημαντικά θετικότερα αποτελέσματα για τους πελάτες, τους υπαλλήλους και τους τομείς που υπηρετούμε.

Τέλος, είναι σημαντικό να διατηρούμε πάντοτε στο κέντρο της σκέψης και των προσεγγίσεών μας, τον απώτερο σκοπό των προσπαθειών μας. Είτε πρόκειται για τη βελτίωση και τον εξορθολογισμό διαδικασιών, για την αύξηση απόδοσης του εργατικού προσωπικού ή την ενδυνάμωση της επικοινωνίας με νέους τομείς της αγοράς, ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι σίγουρο πως μπορεί να οδηγήσει σε τεράστιες αλλαγές μέσα στις επιχειρήσεις μας.

Το μόνο που χρειάζεται από εμάς είναι όραμα, διάθεση, πείσμα και οργάνωση.