Stories Talk | Νίκος Η. Παπαστεργίου "Ο απόλυτος ασφαλιστικός κώδικας, απαιτεί σχεδιαστικά εργαλεία και ρεαλιστικές παραδοχές"
Από την Ξένια Κούρτογλου
Inspired by egg-enter•grow•go
#egg #eurobank #innovation #startup #success
Ο πιο πάνω τίτλος ανήκει σε μια Ποιοτική Έρευνα που πραγματοποίησα το 2012 στο πλαίσιο του πρώτου Συνεδρίου του I for U, του Mentoring Network που είχαμε μόλις δημιουργήσει επτά Ελληνίδες επιχειρηματίες για να υποστηρίξουμε την γυναικεία επιχειρηματικότητα.
Κατά την άποψή μου, η επιχειρηματικότητα είναι μία, δεν έχει φύλο, απλά οι γυναίκες, λόγω μακρόχρονων κοινωνικών στερεοτύπων, χρειάζονται περισσότερη ενθάρρυνση για να τολμήσουν να υλοποιήσουν το όραμά τους.
Τόσο η έρευνά μου, όσο και η εμπειρία μου με τις δικές μου startups, αλλά και με τις εκατοντάδες επιχειρήσεις με τις οποίες έχω συνεργαστεί στα 35 χρόνια εμπειρίας μου στην Έρευνα Αγοράς, με οδηγούν στα ίδια συμπεράσματα, όσον αφορά στους παράγοντες επιτυχίας για μια επιχείρηση που ξεκινά.
1. Η Ομάδα
Οι επιχειρήσεις είναι άνθρωποι, όπως επίσης και οι πελάτες τους, επομένως το πρώτο «συστατικό» για μια επιχείρηση που έχει την προοπτική να εξελιχθεί, έως και να γιγαντωθεί, είναι οι άνθρωποί της: ο επιχειρηματίας και η ομάδα του. Ο επιχειρηματίας είναι ένας άνθρωπος με όραμα, ανοιχτούς ορίζοντες, τόλμη και υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη.
Τα επόμενα τρία σημαντικά χαρακτηριστικά του είναι η πίστη στο όραμά του, η ικανότητα έμπνευσης των άλλων, και η επιμονή. Ξεκινώντας την Focus Bari, ταυτόχρονα με την ανάπτυξη των ιδιωτικών ΜΜΕ, ανοιγόταν και η ευκαιρία για ένα αξιόπιστο «Industry Currency Survey» για όλη η αγορά. Αυτό ήταν το δικό μου όραμα, να δημιουργήσω στην Ελλάδα μια Έρευνα Μέσων ευρωπαϊκών προδιαγραφών, κάτι που αγκάλιασαν άμεσα οι συνεργάτες μου.
2. Η Δημιουργία Αξίας
Η ιδέα, η καινοτομία, η κάλυψη μιας ανάγκης είτε B2C είτε B2B, χρειάζεται να συνοδεύεται από αυτό που λέμε «added value», ώστε οι πελάτες να αισθάνονται και να διαπιστώνουν στην πράξη ότι αυτό που αγοράζουν αξίζει τα χρήματά του και με το παραπάνω. Για εμάς τότε η επένδυση ήταν μεγάλη και δεν είχαμε κεφάλαια: ό,τι κέρδη είχαμε από τις ad hoc έρευνας τα επενδύαμε στην Έρευνα Μέσων, κάνοντάς την ένα πρωτοποριακό και αξιόπιστο εργαλείο για τα Μέσα, τους Διαφημιστές και τους Διαφημιζόμενους, εκπαιδεύοντας τους χρήστες, πηγαίνοντας συστηματικά beyond the extra mile, έως ότου καλυφθούν ολοκληρωμένα όλες οι ανάγκες τους. Δίναμε πάντα τα στοιχεία μας σε όλους τους θεσμικούς φορείς και τα Πανεπιστήμια, βοηθούσαμε καθηγητές και φοιτητές στις διπλωματικές τους, και ήμασταν πάντα, 24/7 κοντά στους πελάτες μας.
3. Η Πίστη στις Αρχές/Αξίες
Κάθε επιχείρηση που ξεκινά δημιουργεί την δική της κουλτούρα, το δικό της αξιακό σύστημα. Για μας στην Focus Bari οι αξίες μας ήταν αδιαπραγμάτευτες, ακόμα κι αν παροδικά μπορεί να «βγαίναμε χαμένοι», μακροπρόθεσμα όμως ποτέ. Για 33 χρόνια «η υπογραφή της Focus Bari» είναι συνδεδεμένη με άριστη ποιότητα επιστημονικής δουλειάς, αξιοπιστία, και ουσιαστική στήριξη του πελάτη, της ομάδας και της μπράντας/επιχείρησής του. Με αυτές τις αξίες έχουν γαλουχηθεί όλοι οι συνεργάτες μας, που σήμερα αποτελούν και αρκετές «γενιές» στελεχών στην αγορά.
Εξάλλου, αυτή η πίστη είναι εκείνη που δίνει στην ομάδα την δύναμη και το κουράγιο να διαχειρίζεται και να ξεπερνά τις προκλήσεις, και για εμάς, στην Focus Bari, ήταν διαχρονικά πάρα πολλές, συνήθως και κυρίως από τα δυσαρεστημένα MME όταν τα στοιχεία τους δεν ήταν αυτά που θα ήθελαν, κάτι που αποτελεί και διεθνές φαινόμενο. Όμως, με την πίστη, την υπομονή μας και την συνεχή εκπαίδευση της αγοράς, καταφέραμε όχι μόνο να θεμελιώσουμε την Έρευνα Μέσων Bari για 30+ χρόνια, αλλά και να οδηγήσουμε σε υψηλά standards ολόκληρη την αγορά.
4. Η Συνεχής Πρόοδος και Εξέλιξη
Όσο επιτυχημένη και να είναι μια επιχείρηση ή ένα προϊόν στην αγορά, ειδικά στους καιρούς μας απαιτείται η συνεχής επαγρύπνηση, παρακολούθηση των εξελίξεων, των πελατών, της αγοράς, των νέων συνθηκών. Η Focus Bari έδινε από το 1988 τα αποτελέσματα των ερευνών της σε software, ξεκίνησε να παρακολουθεί τις εξελίξεις της τεχνολογίας από τα πρώτα τους βήματα το 1993, ήταν η πρώτη εταιρεία με δική της σελίδα στο διαδίκτυο, η πρώτη που μηχανοργάνωσε όλο το fieldwork στις αρχές του 2000, δημιούργησε δικό της ERP όταν ούτε η έννοια δεν υπήρχε, και δημιούργησε με δική της πρωτοβουλία επιτυχημένα, πρωτοποριακά ερευνητικά εργαλεία στην ελληνική αγορά.
Το 2020 εν μέσω Covid, η Focus Bari έγινε, μετά από σχετική πρόταση, ο Affiliate Partner της YouGov στην Ελλάδα, φέροντας τα BrandIndex και Profiles--δυο διεθνώς επιτυχημένα ερευνητικά εργαλεία--στην Ελληνική αγορά.
Αυτό που θα συμβούλευα όλους τους νέους που ονειρεύονται την δική τους επιχείρηση είναι να πιστεύουν απόλυτα στην ιδέα τους, να είναι οι ίδιοι «πελάτες της», να την ερευνήσουν ενδελεχώς στο κοινό που απευθύνονται, να προσελκύσουν σωστούς συνεργάτες και να φτάσουν σ’ ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο με προοπτικές ανάπτυξης.
Θα πρότεινα να κάνουν ό,τι μπορούν για να έχουν αυτό το «seed money» που χρειάζεται για να φτάσουν στο proof of concept, αν μπορούν να αποκτήσουν και organic growth, και μετά να σκεφτούν την προσέλκυση επενδυτών, γιατί όταν κάτι «δουλεύει στην πράξη» έχει περισσότερες πιθανότητες να προσελκύσει κεφάλαια, απ’ ότι όταν βρίσκεται στην φάση της ιδέας και μόνο. Τέλος, κάτι ακόμα πιο σημαντικό από τα χρήματα είναι οι κατάλληλοι μέντορες που θα τους εμπνέουν και θα τους στηρίζουν.
Ακριβώς επειδή πιστεύω στο Mentoring των ομάδων που ξεκινούν, είμαι τακτική mentor στο EGG της Eurobank από την αρχή της δραστηριότητας αυτής που είναι εξαιρετικά αξιόλογη και βοηθά ουσιαστικά τα startups να μεταμορφωθούν σε επιτυχημένες επιχειρήσεις και τις ομάδες τους να εξελιχθούν στους αυριανούς πυλώνες της επιχειρηματικής κοινότητας.
#HerStory