Μας αρέσει να μιλάμε. Μας αρέσει να μας ακούν. Μας αρέσει να ακούμε τη φωνή μας. Γενικά, μας αρέσει να είμαστε στο επίκεντρο της προσοχής, ειδικά όταν ηγούμαστε ομάδων. Όμως, ο σπουδαίος ηγέτης ξέρει πως το πλέον πολύτιμο κρύβεται σε όσα ακούει και όχι σε όσα λέει ο ίδιος. 

Από τη Μία Κόλλια

#activelistening #softskills #leader #leadershipskills 

Όπως δήλωσε στο ImpacTalk, ο Στέφανος Λουκάκος για το Μαρκ Ζούκενμπεργκ με τον οποίο έχει συνεργαστεί: «Αυτό που μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση και προσπαθώ και εγώ να το ακολουθώ, είναι ότι είναι ένας άνθρωπος που ακούει πάρα πολύ τους άλλους». Αν, λοιπόν, μας ενδιαφέρει να εξελιχθούμε τόσο σε προσωπικό όσο και επαγγελματικό επίπεδο είναι σοφό να μάθουμε να ακούμε πραγματικά!

Οι καλύτεροι executive & leadership coaches επιμένουν ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο «ακούω» και στο «επεξεργάζομαι προσεκτικά αυτό που λέει κάποιος». Οι περισσότεροι άνθρωποι τείνουν να μιλάνε περισσότερο από όσο ακούν  - κι αυτό μπορεί να αποτελέσει πραγματικό εμπόδιο στην οποιαδήποτε εξέλιξή τους, προσωπική και επαγγελματική.

Η λύση είναι η εξάσκηση της ενεργητικής ακρόασης. Μπορεί να φαίνεται απλό, όμως πρόκειται για μια τεχνική επικοινωνίας με στόχο τη συνολική κατανόηση του συνομιλητή και με βάση την προσοχή και την εστίαση. Υπάρχουν, ευτυχώς, απλά βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να μάθουμε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί ακροατές.

Απομακρύνουμε τα κινητά

Ειδικά στην εποχή μας που η διάσπαση προσοχής εξαιτίας της συνεχούς χρήσης ψηφιακών συσκευών είναι διαρκής, είναι σημαντικό να μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που να μας βοηθά να συγκεντρωθούμε. Εάν πρόκειται να κάνουμε μια συζήτηση με κάποιον, βάζουμε το κινητό μας στην αθόρυβη λειτουργία και το τοποθετούμε με την οθόνη προς τα κάτω. Έτσι ελαχιστοποιούμε την πιθανότητα να τραβήξει κάτι άλλο την προσοχή μας και ο συνομιλητής μας βεβαιώνεται εξ αρχής πως σεβόμαστε το χρόνο και τα λεγόμενά του.

Προσοχή στη γλώσσα του σώματος

Η δυνατότητα κατανόησης της μη-λεκτικής επικοινωνίας είναι απαραίτητο συστατικό της ενεργητικής ακρόασης. Μπορούμε να συγκεντρώσουμε πολλές πληροφορίες εάν διαβάσουμε προσεκτικά τη γλώσσα του σώματος του συνομιλητή μας. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τον τρόπο μου μας βλέπουν οι άλλοι.

Οι ειδικοί υπογραμμίζουν τα παρακάτω σημάδια:

Θετικά

- Σταθερή οπτική επαφή
- Χαλαροί μύες προσώπου
- Φιλικό χαμόγελο
- Χαλαρή στάση χεριών

Αρνητικά

- Αποφυγή οπτικής επαφής
- Σηκωμένο φρύδι
- Συνεχείς νευρικές κινήσεις
- Σταυρωμένα χέρια

Προκειμένου να βεβαιώσουμε και οπτικά πως ακούμε τον συνομιλητή μας βοηθά να γέρνουμε το σώμα προς τα μπροστά, να κουνάμε καταφατικά το κεφάλι και να διατηρούμε ανοιχτή στάση σώματος.

listeningskills

Παράφραση και επανάληψη

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να βεβαιωθούμε πως καταλαβαίνουμε τι λέει ο συνομιλητής μας είναι η επανάληψη κάποιων από τα λεγόμενά του. Αυτό είναι εξαιρετικά βοηθητικό στις περιπτώσεις που ο συνομιλητής μας μιλάει γρήγορα ή με συναισθηματική φόρτιση.

Είναι σημαντικό, ωστόσο, να είμαστε σαφείς ως προς το γιατί επαναλαμβάνουμε τα όσα έχει πει. Λέγοντας «θέλω απλώς να βεβαιωθώ πως έχω καταλάβει καλά», πείθουμε τον άνθρωπο απέναντί μας πως δεν τον κρίνουμε, αλλά, αντιθέτως, μας ενδιαφέρει να τον καταλάβουμε.

Ενίσχυση και ερωτήσεις

Άλλο ένα εργαλείο της ενεργητικής ακρόασης είναι η θετική ενίσχυση. Χρησιμοποιώντας θετικές λέξεις και φράσεις όπως «Κατάλαβα», «Ναι», «Πολύ καλά» επιβεβαιώνουμε πως είμαστε παρόντες στη συνομιλία.

Απευθύνοντας κατάλληλες και σχετικές ερωτήσεις, βοηθάμε τον συνομιλητή μας να αισθανθεί πως έχουμε ακούσει καλά τα όσα έχει πει και πως θέλουμε να μάθουμε περισσότερα για τις σκέψεις και τις απόψεις του.

Ακρόαση χωρίς διακοπές

Δεν μπορούμε να ακούμε και ταυτόχρονα να μιλάμε. Είναι απαραίτητο να αφήνουμε το συνομιλητή μας να ολοκληρώνει τις σκέψεις και τις φράσεις του χωρίς να τον διακόπτουμε. Έτσι βοηθάμε και τον συνομιλητή μας να αισθανθεί ασφαλής στη συζήτηση και να πάρει τον χρόνο του για να σκεφτεί πώς θέλει να διατυπώσει τις σκέψεις του.

Δεν μπορούμε ασφαλώς να μαντέψουμε τι θέλει να πει κάποιος. Η διακοπή μιας συνομιλίας στέλνει το μήνυμα ότι δεν ενδιαφερόμαστε πραγματικά για τις ιδέες, τις παρατηρήσεις ή και τις ανησυχίες των συναδέλφων ή και των εργαζομένων μας.

Μην ακούτε βιαστικά

Εάν προκύψει η ανάγκη μιας συζήτησης σε μια στιγμή που είμαστε φοβερά απασχολημένοι είναι απολύτως θεμιτό να ζητήσουμε μια αναβολή. Μπορούμε να δείξουμε πόσο εκτιμάμε τον συνομιλητή μας λέγοντας «Θέλω να είμαι πλήρως συγκεντρωμένος / παρών στη συζήτηση αυτή αλλά αυτήν τη στιγμή δεν έχω τον χρόνο που χρειάζεται. Είναι εφικτό να προγραμματίσουμε τη συζήτηση σε μια ώρα που να μας βολεύει και τους δύο;».

Η ενεργητική ακρόαση, εν κατακλείδι, είναι μια ικανότητα που οφείλουμε να εξασκούμε συνεχώς, όπως θα κάναμε για έναν μυ. Χρειάζεται χρόνο και προσωπική προσπάθεια για να αναπτύξουμε την απαραίτητη ευελιξία με τους συνομιλητές μας αλλά οι κόποι μας σίγουρα αξίζουν, καθώς το αποτέλεσμα είναι ιδιαιτέρως θετικό.

Όντας ενεργητικοί ακροατές είναι σίγουρο πως ενδυναμώνουμε τις σχέσεις μας με συνεργάτες, συναδέλφους και εργαζομένους. Κερδίζουμε την εμπιστοσύνη τους και την αφοσίωσή τους. Ακόμη, εξασφαλίζουμε την καλή και θετική επικοινωνία, που με τη σειρά της διευκολύνει όλες τις διαπροσωπικές σχέσεις και αυξάνει την παραγωγικότητα και την αρμονία στο περιβάλλον εργασίας μας. Και επίσης, μαθαίνουμε! Από όλους μπορούμε να μάθουμε και κάτι ακόμη που θα μας κάνει πιο «πλούσιους».

Η ενσυναίσθηση, η υπομονή και η προσοχή, βασικές ήπιες δεξιότητες, είναι πρώτης τάξης εργαλεία τα οποία, όταν εφαρμόζονται στην ακρόαση, δημιουργούν μια πολύτιμη δεξιότητα επικοινωνίας για οποιονδήποτε χώρο εργασίας.