Mια startup αλλάζει την παραδοσιακή εικόνα στη γεωργία και το μέλλον της, με την αρωγή του προγράμματος καινοτομίας egg της Eurobank. Η Ελληνική οικονομία εξαρτάται πολύ από την αγροτική ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα και ο Βλάσης Τσέζος, Managing Partner της Agritrack,  έχει και το όραμα και τα σχέδια για να την κάνει πράξη.

#agriculture #innovation #egg #Eurobank #startup

Από τη Μία Κόλλια

- Ποιο είναι ακριβώς το αντικείμενο της Agritrack; 

Η Agritrack είναι μια νεοφυής επιχείρηση τεχνολογίας με εστίαση στην εφοδιαστική αλυσίδα γεωργικών προϊόντων. Προσφέρουμε μια διαδικτυακή πλατφόρμα που έχει σκοπό να απλοποιήσει την καταγραφή στοιχείων της γεωργικής παραγωγικής αλυσίδας, να συλλέξει πληροφορίες ποιότητας τροφίμων σε πραγματικό χρόνο και στο πεδίο, ώστε τα ενδιαφερόμενα μέρη (παραγωγοί, βιομηχανίες και καταναλωτές) να πάρουν καλύτερες αποφάσεις, να μειώσουν τις απώλειες τροφίμων και εν τέλει να οδηγηθούν σε μια βιώσιμη γεωργική παραγωγή και ανάπτυξη. 

Ουσιαστικά, είναι μια ολοκληρωμένη λύση που λειτουργεί με ασφάλεια στο διαδίκτυο και με την ενσωμάτωση αισθητήρων IoT (Internet of Things) επιτρέπει στους παραγωγούς να ψηφιοποιούν τις εργασίες τους, να καταγράφουν όλα τα στάδια παραγωγής (σπορά ή αναπαραγωγή, συλλογή, μεταφορά, επεξεργασία, συσκευασία), μέχρι το τελικό προϊόν να φτάσει στον καταναλωτή.

Επίσης, η πλατφόρμα εξασφαλίζει την εγκυρότητα των πληροφοριών των τροφίμων και με τη χρήση QR Code μπορεί να ενημερώσει τους καταναλωτές με όλες τις λεπτομέρειες για το προϊόν που κρατάνε στα χέρια τους (στα σημεία λιανικής ή στο σπίτι τους). 

Ένα οικοσύστημα που μειώνει τα χειρόγραφα, αυτοματοποιεί διαδικασίες, εξασφαλίζει στα προϊόντα ένα πιστοποιητικό προέλευσης και ποιότητας και δίνει πρόσβαση στους παραγωγούς αλλά και τους καταναλωτές σε πληροφορίες, με ασφάλεια και σε πραγματικό χρόνο.

Η Agritrack καινοτομεί με εξειδικευμένη τεχνογνωσία και συνδυάζει στη λύση της νέες τεχνολογίες όπως IoT, Immutable Ledger / Blockchain και Machine Learning. Σήμερα έχουμε λύσεις για αλυσίδες γαλακτοκομικών, ψαριών και οργανικών γεωργικών προϊόντων.

- Σε ποιο επίπεδο και με ποιον τρόπο συνέδραμε στο έργο σας το πρόγραμμα καινοτομίας egg της Eurobank; 

Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από τη συμμετοχή μας στο egg, καθώς έχουμε ωφεληθεί με πολλούς τρόπους. Ήρθαμε σε επαφή με άλλες επιχειρήσεις που είχαν παρόμοιους στόχους, ανησυχίες και προβλήματα, αλλά και με επιχειρήσεις που πιθανόν να ενδιαφέρονται για τις λύσεις που προσφέρουμε. Λάβαμε στρατηγική καθοδήγηση από στελέχη του egg καθώς διαθέτουν πολυετή εμπειρία στον τομέα τους. Δεχθήκαμε συμβουλές για τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας μας και την εμπορική κατεύθυνση της εταιρείας. Μάθαμε τι είναι η διαφήμιση, πόσο σημαντικές είναι οι καμπάνιες «awareness» για να σε μάθει το κοινό σου, ενώ
υποστηριχθήκαμε σημαντικά και στη δημιουργία αποτελεσματικών
παρουσιάσεων για την εταιρεία μας.Το egg είναι μια οικογένεια για τις startups. Μας έχει αγκαλιάσει, μας δίνει αισιοδοξία και μας υποστηρίζει διαρκώς ώστε να συνεχίζουμε να καινοτομούμε. 

Tsezos

- Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου η γεωργία είναι σημαντικός πυλώνας της οικονομίας, θεωρείτε πως η επιστήμη και οι νέες τεχνολογίες θα βοηθήσουν καθοριστικά για την ανάπτυξή της; Ποια εμπόδια πρέπει να ξεπεραστούν ώστε αυτό να είναι εφικτό; 

Οι νέες τεχνολογίες όχι απλά θα βοηθήσουν καθοριστικά, αλλά η γνώση και εφαρμογή τους είναι αναγκαία συνθήκη για να υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη στη γεωργία, να αυξηθεί το εισόδημα αγροτών και κτηνοτρόφων και η ελληνική παραγωγή να είναι ανταγωνιστική στο διεθνές περιβάλλον. Για παράδειγμα, ήδη σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και φυσικά και στην Ελλάδα, γεωργοί και κτηνοτρόφοι είναι υποχρεωμένοι να καταχωρούν την παραγωγή τους σε ημερήσια βάση. 

Χωρίς όμως την απαραίτητη υποδομή και εκπαίδευση, αυτό γίνεται από εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο και οι πληροφορίες που καταχωρούνται, καταλήγουν να έχουν περιορισμένη αξιοπιστία. Είναι σίγουρο ότι στο μέλλον θα προστίθενται συνέχεια απαιτήσεις, για να είναι εφικτός ο συντονισμός και η εκτίμηση των γεωργικών δραστηριοτήτων. Χωρίς τις νέες τεχνολογίες, αυτό είναι πρακτικά αδύνατο. Φυσικά, ο ρόλος μας είναι καθοριστικός εδώ, γιατί πρέπει να σμιλέψουμε την τεχνολογία να είναι φιλική προς τον χρήστη και για όλους τους συντελεστές, ώστε να μπορούν να αυτοματοποιήσουν και να βελτιώσουν τη γεωργική παραγωγή τους. 

Άρα, σε πρώτο επίπεδο, εμείς, οι πάροχοι τεχνολογικών λύσεων, πρέπει να έχουμε προτάσεις που όχι μόνο λύνουν συγκεκριμένα προβλήματα, αλλά είναι σχεδιασμένες γύρω από τους χρήστες. Παράλληλα, οι συντελεστές της γεωργίας πρέπει να είναι διατεθειμένοι να δοκιμάσουν ή ακόμα και να επενδύσουν για να αξιοποιήσουν αυτά τα νέα εργαλεία. Κάτι που δεν είναι πάντα εύκολο, η αντίσταση στην αλλαγή είναι ένα φαινόμενο που δεν πρέπει να αγνοούμε.

- Έχει αλλάξει η φιλοσοφία και η νοοτροπία του Έλληνα αγρότη; 

Πιστεύω ότι με όλα όσα συμβαίνουν γύρω του, η νοοτροπία του Έλληνα αγρότη αλλάζει. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι νέοι άνθρωποι με περισσότερη γνώση, ανησυχίες και φιλοδοξίες μπαίνουν στον αγροτικό τομέα. Είμαι πολύ αισιόδοξος ότι αυτοί, μαζί με τους πεπειραμένους παλαιούς αγρότες, θα συμβάλουν στην αναγέννηση της νέας ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας. 

Ποιος χρειάζεται περισσότερη εκπαίδευση και προς ποια κατεύθυνση: ο μέσος καταναλωτής που έχει άγνοια ή οι μεγάλες επιχειρήσεις που δεν επιλέγουν πιο υγιεινά προϊόντα ή άλλες διαδικασίες παραγωγής; 

Αναμφίβολα και οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις (όχι μόνο οι μεγάλες) πρέπει να εκπαιδευθούν, προς όφελος και των δύο. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι σε θέση να μοιράζονται με τους καταναλωτές πληροφορίες της παραγωγής και της διακίνησης των προϊόντων τους, που χαρακτηρίζουν την ποιότητά τους, και οι καταναλωτές να απαιτούν να ξέρουν από πού προέρχονται τα προϊόντα που αγοράζουν και να μη δέχονται σχετικές εκπτώσεις. Έτσι η αγορά θα είναι πιο τίμια καθώς, εκτός από την τιμή, θα μπουν κριτήρια ποιότητας και οι καταναλωτές θα έχουν περισσότερες πληροφορίες, για να καταλήξουν στις αγορές τους.

- Ποια είναι τα όνειρά σας για το άμεσο μέλλον;

Το όραμά μας είναι να γίνουμε ένας πυλώνας αλλαγής για τη γεωργική αλυσίδα, ώστε να βοηθήσουμε τους συντελεστές της γεωργικής παραγωγής να παίρνουν πιο σωστές αποφάσεις και να μειωθούν οι «απώλειες τροφής», που οφείλονται σε λάθος ή ετεροχρονισμένες πληροφορίες. 

Σήμερα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τροφίμων (FAO) υπολογίζει ότι περίπου το 14% της τροφής που παράγουμε παγκοσμίως χάνεται πριν καν η τροφή φτάσει στα καταστήματα. Αντιλαμβάνεστε τον όγκο της τροφής που χάνεται και πώς θα μπορούσε να βοηθήσει ανθρώπους που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε αυτή. Επιπλέον, αυτός ο μεγάλος όγκος τροφής που πετάμε, επιβαρύνει το περιβάλλον. Θεωρώ ότι η μείωση αυτών των απωλειών είναι ένα μεγάλο στοίχημα για όλους μας.
 

#HisStory