Καθηγητής, αφηγητής, συγγραφέας, σύμβουλος. Ο Δημήτρης Μπουραντάς είναι εκείνη η προσωπικότητα που γνωρίζει και αναλύει τις ανθρώπινες ανάγκες, δυνατότητες και προοπτικές ανάπτυξης, σε σύγχρονους καιρούς, συνδέοντας πάντα τις ψυχικές ιδιαιτερότητες με τις επαγγελματικές δυνατότητες εξέλιξης. Στα γραπτά του και στη σκέψη του, ο «παγκόσμιος» άνθρωπος αναγνωρίζει τον εαυτό του.

Από τη Μία Κόλλια

#management #writer #academic #homouniversalis #leadership 

- Ποιες ήταν οι πιο σημαντικές/συγκινητικές στιγμές στη μακρά πορεία σας και σε κάθε διαφορετικό χώρο;

Στην επαγγελματική μου καριέρα πολλές στιγμές ήταν ιδιαίτερα κρίσιμες και ταυτόχρονα συγκινητικές. Μπορώ όμως να ξεχωρίσω τρεις. Η πρώτη ήταν στα δεκάξι μου που αποφάσισα λόγω ανέχειας να δώσω εξετάσεις και να πετύχω στη Σχολή Τεχνικών Υπαξιωματικών Αεροπορίας για να κάνω καριέρα ως μόνιμος υπαξιωματικός. Η δεύτερη ήταν όταν δύο χρόνια μετά, λίγες μέρες πριν ορκιστώ μόνιμος παραιτήθηκα αφού δανείσθηκα ένα μεγάλο ποσό για να πληρώσω τα δίδακτρα της σχολής, έδωσα εξετάσεις με επιτυχία και έγινα φοιτητής της ΑΣΟΕΕ. 

Η τρίτη μεγάλη και συγκλονιστική στιγμή της ζωής μου ήταν η μεγάλη και απρόσμενη επιτυχία που έζησα με το μυθιστόρημά μου «Όλα σου τα έμαθα μα ξέχασα μια λέξη» που κανείς, όπως και εγώ δεν περίμενε να ξεπεράσει τα 3000 αντίτυπα και τελικά φθάνει τα 200.000 και τιμήθηκε με το βραβείο αναγνωστών του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. 

Στην προσωπική μου ζωή, όπως και για όλους τους γονείς, συγκινητικές στιγμές έζησα με τον ερχομό στη ζωή των δύο παιδιών μου. Πέραν, αυτών όμως η επαγγελματική, προσωπική και κοινωνική ζωή μου, είναι γεμάτες από πολλές σημαντικές στιγμές επιτυχιών και αποτυχιών με έντονα θετικά και αρνητικά συναισθήματα ή συγκίνησης. Για παράδειγμα, κάνω πολλές ομιλίες σε παιδιά λυκείου χωρίς αμοιβή. Κάθε μια από αυτές για εμένα είναι ιδιαίτερα σημαντική και ιδιαίτερα συγκινητική. Αυτό σημαίνει ότι η «πλούσια ζωή» δεν συνίσταται μόνο σε κάποιες κρίσιμες μεγάλες στιγμές αλλά σε πολλές μικρές όταν τις βιώνουμε ως σημαντικές. 

- Μπορείτε να μας αναφέρετε τρεις δύσκολες αποφάσεις και με ποιον τρόπο τις διαχειριστήκατε;

Μια πρώτη στρατηγική απόφαση που πήρα πολύ νέος ήταν η επιλογή μου να κάνω ακαδημαϊκή καριέρα και ταυτόχρονα την καριέρα εκπαιδευτή και συμβούλου σε ιδιωτικές επιχειρήσεις. Αυτή την πήρα ακολουθώντας την ορθολογική διαδικασία λήψης αποφάσεων, δηλαδή, όρισα σωστά το πρόβλημα, αναζήτησα εναλλακτικές, τις αξιολόγησα και επέλεξα την καλύτερη. 

Μια δεύτερη σημαντική αποτυχημένη απόφαση για εμένα ήταν όταν έφτιαξα το πρώτο μου σπίτι που μετά από τρία χρόνια το πούλησα με ζημιά διότι δεν ήθελα να ζήσω σε αυτό. Αυτή την απόφαση την πήρα διαισθητικά χωρίς ορθολογική ανάλυση όλων των δεδομένων. Με τον ίδιο τρόπο πήρα απόφαση να εμπιστευτώ ένα φίλο και να χάσω αρκετά για εμένα χρήματα. Στο νέο μου βιβλίο «Αποφασίζω» αναλύονται οι τρόποι που παίρνουμε αποφάσεις καθώς και οι παγίδες στις οποίες πέφτουμε συχνά αν δεν ακολουθήσουμε την ορθολογική διαδικασία ή την ορθή σκέψη. 

- Ποιο θεωρείτε εσείς ή αποδείχθηκε στην πορεία της ζωής σας το πιο σημαντικό σας χάρισμα;

Δεν πιστεύω πολύ στα χαρίσματα αλλά κυρίως στην προσωπική μας ανάπτυξη μέσω εμπειριών που βιώνουμε από μικρά παιδιά. Πιστεύω ότι όσα πέτυχα στη ζωή μου οφείλονται σε τρία πράγματα. Πρώτον, σε ένα πυρήνα ξεκάθαρων αξιών, δεύτερο, στη θέληση να κάνω τα μεγάλα και μικρά όνειρά μου πραγματικότητα και τρίτον στη πίστη μου ότι «τα αγαθά κόποις και τη ορθή σκέψη κτώνται».

- Πώς ορίζετε τον ηγέτη και ποια είναι τα σύγχρονα χαρακτηριστικά του; 

Ηγέτης είναι αυτός που περνά όραμα, εμπνέει, οδηγεί, κινητοποιεί, μιλά στο μυαλό, την ψυχή και την καρδιά των ανθρώπων του, τους κάνει να επιτυγχάνουν αποτελέσματα και να προοδεύουν με την έννοια του κοινού καλού και σύμφωνα με τις πανανθρώπινες αξίες. Η αποτελεσματική άσκηση της ηγεσίας απαιτεί κρίσιμες ικανότητες όπως λήψη αποφάσεων, επικοινωνία και πειθώ, πρόδραση, προνοητικότητα, αμφιδεξιότητα και πολυτροπία. 

Πέραν αυτών όμως, είναι κρίσιμες κάποιες αρετές όπως η ακεραιότητα που απαιτείται για το χτίσιμο της εμπιστοσύνης, η αίσθηση της αποστολής που είναι να υπηρετεί το κοινό καλό, η αυτογνωσία, η ευσυναίσθηση, η ταπεινότητα, το κουράγιο, το θάρρος, η ανθεκτικότητα και φρόνηση. Τόσο οι ικανότητες όσο και οι αρετές του ηγέτη αναπτύσσονται κυρίως μέσω της εξάσκησης. Άλλωστε ο Αριστοτέλης πρώτος υποστήριξε ότι «η αρετή είναι έξις» (συνήθεια).

- Ποιες είναι οι διαφορές της γυναίκας και του άνδρα ηγέτη; Γενικότερα, ποιες σημαντικές διαφορές εντοπίζετε ανάμεσα στις λειτουργίες μας;

Έχουν γίνει αρκετές έρευνες πάνω στις διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών ηγετών. Και εγώ έχω δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα πάνω σε αυτό το θέμα. Συνοπτικά οι γυναίκες λόγω κοινωνικοποίησης και των ρόλων τους στην κοινωνία διακρίνονται από περισσότερη ευαισθησία για τους ανθρώπους, ευσυναίσθηση, ομαδικότητα και σύνεση. Αρκετές όμως αναγκάζονται να μιμούνται τους άνδρες επειδή στις κοινωνίες και στους οργανισμούς κυριαρχεί ακόμη η «ανδρική» κουλτούρα. 

bouradas

- Ποια είναι η σχέση συναισθήματος – τεχνολογίας;

Δεν έχω διαβάσει έρευνες για τη σχέση των συναισθημάτων και τεχνολογίας. Η αίσθησή μου είναι ότι οι συνέπειες της τεχνολογίας στα συναισθήματα και στις ανθρώπινες σχέσεις εξαρτάται από τον τρόπο που τη χρησιμοποιούμε. Για παράδειγμα, από τη μια μπορεί να διευκολύνει την επικοινωνία από την άλλη όμως μπορεί να μειώσει την προσωπική επαφή και συναισθηματική αλληλεπίδραση που είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις ανθρώπινες σχέσεις και τα θετικά συναισθήματα. 

- Ποιος είναι ο τρόπος για ένα νέο παιδί να αντιληφθεί τι θα ήθελε να κάνει στη ζωή του – αν δεν το ξέρει τελειώνοντας το σχολείο και τι συμβουλεύετε κάποιον να κάνει για να επιτύχει το όνειρό του;

Καταρχάς, να προσπαθήσει να ξεκαθαρίσει ποιο είναι το περιεχόμενο της εργασίας που του αρέσει περισσότερο να κάνει. Δεύτερον, να ξεκαθαρίσει τι θέλει να του προσφέρει ένα επάγγελμα όπως για παράδειγμα, σιγουριά, χρήματα, ελεύθερο χρόνο, συνεχή προσωπική ανάπτυξη, δημιουργία, κοινωνικές επαφές, ψυχική ηρεμία. Τρίτο, να σκεφτεί τι προσδοκά από ένα επάγγελμα να συνεισφέρει στην επιθυμητή προσωπική ζωή του. Αυτά τα ερωτήματα για να απαντηθούν χρειάζονται γνώσεις, πληροφορίες και όσο γίνεται ορθολογική λήψη αποφάσεων. Σημαντικό εδώ, είναι το παιδί να ακούει τις πληροφορίες, γνώσεις, αλλά και συμβουλές από αξιόπιστους, όμως, ανθρώπους. 

Επίσης είναι σημαντικό να εκτεθεί σε εμπειρίες εναλλακτικών επαγγελμάτων που πιστεύει ότι θα ήθελε να κάνει. Σημαντικό θεωρώ επίσης να σκέφτονται τα παιδιά το πώς θα ήθελαν την επαγγελματική τους ζωή όταν φτάσουν στα σαράντα ή τα πενήντα χρόνια τους. Για να επιτύχουμε ένα όνειρο, χρειάζεται πρώτον να το έχουμε, δεύτερον με βάση αυτό να θέτουμε βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους, τρίτον, να έχουμε σχέδια για το πώς και με ποια εφόδια θα τους επιτύχουμε. Άλλωστε, μια επιθυμία εάν δεν εκφραστεί σε στόχο δεν οδηγεί στην ικανοποίηση της και ένας στόχος χωρίς σχέδιο είναι απλά μια ευχή.

- Πιστεύετε ότι διδασκόμαστε από τα λάθη μας ως άνθρωποι αλλά και ως κοινωνία;

Το να μαθαίνουμε από τα λάθη και τις αποτυχίες είναι κοινή λογική, δυστυχώς όμως δεν είναι κοινή πρακτική. Μάθηση σημαίνει αλλαγή τρόπου σκέψης και συμπεριφοράς. Απαιτεί όμως θέληση, αυτοστοχασμό, και δέσμευση, ορθολογική σκέψη και προσπάθεια. Αναμφισβήτητα η πρόοδος των κοινωνιών προκύπτει τόσο από τη νέα γνώση που αποκτάται από την έρευνα αλλά και από τα λάθη και τις αποτυχίες. Επίσης η μάθηση δεν πρέπει να αφορά μόνο την τεχνολογία και τις επιστήμες. Αφορά ταυτόχρονα την υπαρξιακή, συναισθηματική και την κοινωνική νοημοσύνη. 

- Μπορείτε να σκιαγραφήσετε ψυχολογικά την εξάρτηση του ανθρώπου από τα χρήματα; 

Τα χρήματα είναι το μέσον για να αποκτούμε αγαθά για να ικανοποιούμε τις ανάγκες μας. Συνεπώς η εξάρτηση από τα χρήματα προκύπτει από το μοντέλο κατανάλωσης υλικών και άυλων αγαθών. Νομίζω ότι το υφιστάμενο μοντέλο είναι λανθασμένο διότι κυριαρχεί η κατανάλωση υλικών αγαθών. Ο Σουπενχάουερ υποστήριζε ότι η μανία απόκτησης και κατανάλωσης υλικών αγαθών είναι όπως το νερό της θάλασσας. Όσο περισσότερο πίνεις τόσο περισσότερο διψάς. Δυστυχώς, με το υφιστάμενο μοντέλο κατανάλωσης υποτιμούμε τις απολαύσεις της ζωής που συμβάλλουν στην ευδαιμονία όπως ορίζεται από τους αρχαίους φιλόσοφους. Έτσι, γινόμαστε περισσότερο εξαρτημένοι από τα χρήματα, χάνουμε την ανθρωπιά και καταστρέφουμε τον πλανήτη. 

- Είναι η εξουσία το πιο δυνατό αφροδισιακό; 

Η εξουσία και η συνεχής αναζήτηση και άσκηση της αποτελεί σαφώς κίνητρο και ενισχύει την ενέργεια. Δεν νομίζω ότι αποτελεί αφροδισιακό με τη στενή συχνά έννοια του όρου. Αντίθετα, νομίζω μπορεί να οδηγεί σε απληστία και να γίνεται αυτοσκοπός. Βεβαίως, πιο σωστή απάντηση μπορεί να μας δώσει ο Φρόιντ. 

- Στο βιβλίο «Αποφασίζω» αναγράφεται: «Η ζωή είναι το άθροισμα των επιλογών μας». Μπορεί και η πρόκληση της τύχης να είναι επιλογή μας; Και γιατί είναι τόσο δύσκολο τελικά να αναλάβουμε την ευθύνη μας;

Το νέο μου βιβλίο «Αποφασίζω» νομίζω ότι είναι το πιο χρήσιμο για όλους αφού αφορά την πιο σημαντική ικανότητα να κάνουμε επιλογές και να βρίσκουμε λύσεις στα προβλήματα χρησιμοποιώντας μεθόδους, τεχνικές και εργαλεία από τις επιστήμες. Όταν κάνουμε εμείς μια επιλογή τότε έχουμε και την ευθύνη των συνεπειών της. Αρκετοί για λόγους εγωισμού, φόβου αποτυχίας, βολέματος, έλλειψης αυτοπεποίθησης, αναβλητικότητας είτε δεν επιλέγουμε, είτε αφήνουμε τους άλλους να επιλέγουν για εμάς. 

Πράγματι, η ανάληψη της ευθύνης των επιλογών μας απαιτεί ενηλικίωση με την έννοια της αυτοπεποίθησης, της αυτοεκτίμησης, της προ δράσης, της ανάληψης, υπολογισμένου ρίσκου και της  αναγνώρισης της ελευθερίας μας και των δυνατοτήτων να πάμε εμείς τη ζωή μας και να μην αφήσουμε να μας πάει αυτή.   

 
Ποιος είναι ο Δημήτρης Μπουραντάς

Ο Δημήτρης Μπουραντάς πρύτανης του New York College  και πρώην καθηγητής του Μάνατζμεντ, Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Διοίκησης Επιχειρήσεων για στελέχη (Executive MBA) και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος (MSc) Διοίκησης Ανθρωπίνων Πόρων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό άρθρων για τα πιο έγκυρα διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Έχει συγγράψει 10 βιβλία, εκ των οποίων έχουν γίνει best seller τα παρακάτω: «Μάνατζμεντ» (ΜΠΕΝΟΣ), « Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού» (ΜΠΕΝΟΣ), «Ηγεσία: Ο δρόμος της διαρκούς επιτυχίας» (ΚΡΙΤΙΚΗ). To μυθιστόρημα «Όλα σου τα 'μαθα μα ξέχασα μια λέξη», (ΠΑΤΑΚΗΣ) κέρδισε το βραβείο Αναγνωστών (ΕΚΕΒΙ 2008) και βρέθηκε για τέσσερα χρόνια στις λίστες των ευπώλητων. Επιπλέον, τα βιβλία του «Επί σκηνής χωρίς πρόβα» (ΠΑΤΑΚΗΣ), «Το Γράμμα της Ελπίδας» (ΛΙΒΑΝΗΣ), «Μιλώντας στα παιδιά μου για τη πραγματικά επιτυχημένη επαγγελματική και προσωπική ζωή», «Οι μεγάλοι φιλόσοφοι και το προσωπικό Μάνατζμεντ» (ΠΑΤΑΚΗΣ), «Κραυγή Σιωπής», (ποιητική συλλογή, εκδόσεις Πατάκη), «Αν μ'άφηνες τη λέξη να σου μάθω» (Πατάκης) βρέθηκαν στις λίστες των Best Sellers για αρκετούς μήνες. Επιπρόσθετα έχει εκδοθεί το βιβλίο "Leadership meta-competencies", Ashgate-Gower Publications που βρέθηκε στις λίστες των ευπώλητων του Amazon. Πρόσφατα εκδόθηκε το βιβλίο του «Αποφασίζω» (Ψυχογιός). Έχει συνεργαστεί με μεγάλο αριθμό Ελληνικών και πολυεθνικών επιχειρήσεων ως εκπαιδευτής, σύμβουλος και μέλος ΔΣ. Τώρα είναι πρόεδρος του ΔΣ της Εndlees-Ευρωχαρτική. Εξειδικεύεται στην ηγεσία, τη Διοίκηση Ανθρώπινου δυναμικού και τις αλλαγές. 

#HisStory

Διάβασε κι άλλα Stories Talk