Σε κάθε νέα δουλειά μαθαίνουμε νέα πράγματα και σε κάθε υπάρχουσα δουλειά εξελισσόμαστε με την πάροδο του χρόνου. Η συνεχής μάθηση και εκπαίδευση βοηθά τους υπαλλήλους να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και διασφαλίζει ότι η ομάδα μας αναπτύσσεται και δεν παραμένει στάσιμη. 

Από τη Μία Κόλλια

Αν θέλουμε να προσελκύσουμε και να διατηρήσουμε κορυφαία ταλέντα στην εταιρεία μας, πρέπει να δημιουργήσουμε αποτελεσματικές ευκαιρίες κατάρτισης για τους υπαλλήλους μας, ώστε να αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους με τον καλύτερο τρόπο. Το είδος των στρατηγικών που χρησιμοποιούμε για να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό μας επηρεάζει το πόσο αποτελεσματική είναι αυτή η εκπαίδευση. Αν και μια εκτενής παρουσίαση PDF ή διαφανειών μπορεί να φαίνεται ως η πιο εύκολη μέθοδος εκπαίδευσης, υπάρχουν πολλές άλλες στρατηγικές που μπορούν να εφαρμοστούν.

1. Καθορίζουμε τις προσδοκίες των εργαζομένων

Η κακή επικοινωνία περιορίζει την ικανότητα ενός εργαζόμενου να αποδίδει με πλήρη δυναμικότητα. Μία από τις καλύτερες στρατηγικές για την εκπαίδευση νέων εργαζομένων είναι να ορίσουμε τις προσδοκίες που έχουμε από αυτούς και να τις δηλώσουμε με σαφήνεια. Κάνουμε μαζί τους έναν άμεσο ανοιχτό διάλογο, που όχι μόνο τους ενημερώνει για τις προσδοκίες και τις διαδικασίες λειτουργίας, αλλά δίνει επίσης τον τόνο για μελλοντικές αλληλεπιδράσεις εκπαίδευσης και εργασίας.

2. Προτείνουμε την τμηματική μάθηση

Τα ολοένα και πιο πολυάσχολα προγράμματα καθιστούν δυσκολότερη την εύρεση του χρόνου για μάθηση στον χώρο εργασίας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η τμηματική μάθηση -σύντομες, εστιασμένες και συχνά διαδραστικές πρωτοβουλίες μάθησης που χωρίζονται σε τμήματα τριών έως πέντε λεπτών- έχει γίνει τόσο δημοφιλής στο σύγχρονο εργατικό δυναμικό. Αυτό το είδος εκπαίδευσης βοηθά τις εταιρείες να παρέχουν το πιο ουσιαστικό και κρίσιμο περιεχόμενο σε μια συμπυκνωμένη μορφή, που έχει σχεδιαστεί για να είναι εύχρηστο και προσβάσιμο όταν χρειαστεί. Λόγω της μορφής του, συχνά εφαρμόζεται καλύτερα σε άτυπες, απλούστερες εκπαιδευτικές ανάγκες παρά σε σύνθετα σύνολα δεξιοτήτων.

3. Προσφέρουμε ευκαιρίες ηλεκτρονικής μάθησης

Οι ευκαιρίες ηλεκτρονικής εκπαίδευσης είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να κάνουμε τη μάθηση πιο προσιτή στους υπαλλήλους μας, μιας και η ευέλικτη εργασία έχει γίνει κοινή για πολλές επιχειρήσεις και αυτή η ευελιξία πρέπει να επεκταθεί και στη μάθηση. Στον σημερινό κόσμο, με τους τόσο γρήγορους ρυθμούς, πρέπει να μπορούμε να μεταδίδουμε τη γνώση με περισσότερους τρόπους από ποτέ. Το να μπορούμε να παρέχουμε το περιεχόμενο που χρειάζονται οι υπάλληλοί μας τη στιγμή που το χρειάζονται είναι κρίσιμο για την επιτυχία τους.

4. Επιτρέπουμε στους νέους υπαλλήλους να μαθητεύουν δίπλα σε παλαιότερους συναδέλφους τους

Είναι άλλο πράγμα να έχουμε κάποιον να μας εξηγεί θεωρητικά μια συγκεκριμένη εργασία και άλλο να το δοκιμάζουμε εμείς οι ίδιοι στην πράξη. Η εξάσκηση του τρόπου εκτέλεσης μιας εργασίας επιτόπου, δίπλα σε κάποιο συνάδελφο που ξέρει πώς να την κάνει, μπορεί να είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος εκπαίδευσης. Με αυτή τη μέθοδο, οι νέοι εργαζόμενοι απορροφούν καλύτερα τις πληροφορίες και πειραματίζονται με τις ευθύνες τους σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, χτίζοντας ταυτόχρονα την αυτοπεποίθησή τους.

5. Πραγματοποιούμε κατ' ιδίαν συναντήσεις

Οι δομημένες, δύο φορές την εβδομάδα, συναντήσεις μεταξύ ενός υπαλλήλου και του προϊσταμένου του είναι μια πολύ αποτελεσματική μέθοδος εκπαίδευσης. Είναι μια πιο προσωπική μέθοδος, που φέρνει σημαντικά αποτελέσματα γιατί δείχνει ότι επενδύουμε άμεσα στην επιτυχία των εργαζομένων μας. Από την άλλη, οι εργαζόμενοι μπορούν πιο εύκολα να δηλώσουν ποιες είναι οι κύριες ανάγκες εκπαίδευσής τους.

corporate tactics

6. Ακολουθούμε πρακτικές mentoring 

Τα προγράμματα καθοδήγησης εργαζομένων μπορεί να είναι χρήσιμα τόσο για προσωπική όσο και για επαγγελματική ανάπτυξη. Κάθε νέος υπάλληλος της εταιρείας μπορεί να έχει έναν μέντορα, ο οποίος μπορεί να τον καθοδηγήσει στην καριέρα του, να τον βοηθήσει να προσαρμοστεί πιο εύκολα στην κουλτούρα της εταιρείας ή να έχει κάπου να στραφεί σε περίπτωση που αντιμετωπίσει δυσκολίες, χωρίς να φοβάται ότι θα τον επικρίνουν.

7. Κάνουμε μεσημεριανό διάλειμμα για φαγητό και μάθηση

Μερικοί υπάλληλοι μαθαίνουν καλύτερα σε ένα πιο χαλαρό περιβάλλον. Μια επιχείρηση μπορεί να υιοθετήσει την τακτική μεσημεριανού γεύματος και εκπαίδευσης, στην οποία ένα μέλος της ομάδας ή κάποιος από άλλη εταιρεία κάνει μια σύντομη παρουσίαση τύπου σεμιναρίου ενώ σερβίρονται αναψυκτικά και σνακ. Τέτοιες συνεδρίες συνήθως οδηγούν σε καταιγισμό ιδεών καθώς και σε άνετη, ανοιχτή επικοινωνία μεταξύ των μελών της ομάδας.

8. Προσφέρουμε εκπαίδευση μέσω βίντεο

Η εκπαίδευση μέσω βίντεο γίνεται όλο και πιο δημοφιλής στις νεότερες γενιές. Στο LearningWorkplace του 2021 του LinkedIn διαπίστωσαν ότι οι εκπαιδευόμενοι της Generation Z παρακολούθησαν 50% περισσότερες ώρες ανά μαθησιακό περιεχόμενο από το προηγούμενο έτος. Ενώ οι ζωντανές εκπαιδευτικές συνεδρίες μπορεί σίγουρα να είναι ελκυστικές, υπάρχει ο κίνδυνος να ξεχάσει ο εργαζόμενος τι έμαθε, μετά το τέλος της συνεδρίας. Η εγγραφή σε βίντεο αυτών των παρουσιάσεων μπορεί να είναι διαθέσιμη στην ομάδα μας όταν και όπου τη χρειάζονται. 

Πώς να κάνουμε την εκπαίδευση πιο αποτελεσματική

Αν και οι παραπάνω τακτικές είναι ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού προγράμματος εκπαίδευσης εργαζομένων, υπάρχουν μερικά βασικά πράγματα που πρέπει να έχουμε υπόψη μας.

Προσαρμογή

Η εκπαίδευση των εργαζομένων δεν πρέπει να προσεγγίζεται με την ίδια νοοτροπία για όλους. Αντίθετα, τα προγράμματα κατάρτισης πρέπει να προσαρμόζονται σε κάθε εργαζόμενο με βάση τις δεξιότητες και το προφίλ του, επειδή η επιτυχία αυτών των προγραμμάτων εξαρτάται από τα κίνητρα των εργαζομένων. 

Επικοινωνία

Είναι σημαντικό να πείσουμε τους υπαλλήλους για την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων κατάρτισης, για να ενισχύσουμε τη δέσμευσή τους. Αν νιώθουν ότι δεν τους ενδιαφέρει κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα, το μυαλό τους θα είναι αλλού και δεν θα υπάρξει αποτέλεσμα.

Κίνητρα

Εάν οι υπάλληλοι είναι απρόθυμοι να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες εκπαίδευσης, θα μπορούσαμε ίσως να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να προσφέρουμε κίνητρα: Για παράδειγμα να οργανώσουμε διαγωνισμούς και να προσφέρουμε δωροκάρτες ή άδεια μετ' αποδοχών.

Σχόλια των εργαζομένων

Μπορεί να νομίζουμε ότι ξέρουμε τι είδους εκπαίδευση θέλουν οι υπάλληλοί μας, αλλά ο καλύτερος τρόπος για να μάθουμε, είναι να τους ρωτήσουμε. Διοργανώνουμε μια γραπτή  έρευνα, για να συγκεντρώσουμε τις σκέψεις τους σχετικά με τις εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες και να βεβαιωθούμε ότι δεν χάνουμε τον χρόνο μας ή τον δικό τους. 

Συνεχής μάθηση

Προσφέρουμε ευκαιρίες συνεχούς μάθησης σε όλους τους υπαλλήλους μας και έχουμε κατά νου ότι οι στρατηγικές μας μπορεί να χρειαστεί να τροποποιηθούν με την πάροδο του χρόνου. Η εκπαίδευση πρέπει να είναι μια συνεχής συζήτηση με τους υπαλλήλους, για να διασφαλιστεί ότι είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που ανανεώνεται και γίνεται όλο και πιο ενδιαφέρον.