Από τη Mία Κόλλια 
#fashion #style #sandals #greeksandals #greekbrand 

Η πορεία των Ancient Greek Sandals διαγράφηκε λαμπρή από την αρχή. Ξαφνικά, βλέπαμε παντού τα χαρακτηριστικά σανδάλια με την ελληνική αύρα και τη διεθνή υπόσταση. Η Χριστίνα Μαρτίνη και ο Νικόλας Μίνογλου δημιούργησαν ένα brand με ταλέντο, επιμονή, συγκέντρωση, πειθαρχία και όραμα. Με σωστούς συνεργάτες και με ήθος. Όλα αυτά μαζί αποδίδουν όταν επιμείνει κανείς στις αρχές του. Η δεκαετία που γιορτάζουν τώρα, είναι μόνο η αρχή. Οι συλλογές εμπλουτίζονται με homeware, τσάντες και αξεσουάρ και οι νέες συνεργασίες επιφυλάσσουν μεγάλες εκπλήξεις.

Χριστίνα Μαρτίνη: Μεγάλωσα στη Γλυφάδα. Ως έφηβη δεν ήξερα ακριβώς τι ήθελα να σπουδάσω, όμως γρήγορα κατάλαβα ότι θα ήθελα να ακολουθήσω κάτι δημιουργικό. Έτσι έφυγα για το Λονδίνο όπου παρακολούθησα ένα foundation course στο Art and Design και εκεί αποφάσισα ότι θα ήθελα να σπουδάσω fashion design και συγκεκριμένα footwear design. 

Ο στόχος μου, από την αρχή, ήταν να δουλέψω σε μεγάλους οίκους μόδας και εφόσον είδα ότι στον σχεδιασμό ρούχου υπήρχε κορεσμός και μεγάλος ανταγωνισμός αποφάσισα να εξειδικευτώ στο σχεδιασμό παπουτσιών. Όταν αποφοίτησα από το Cordwainers College και ενώ είχα στείλει δεκάδες βιογραφικά σε όλους τους μεγάλους οίκους και δεν είχα πάρει καμία απάντηση, αποφάσισα να γυρίσω στην Αθήνα. 

Εκεί έκανα την πρακτική μου στο εργοστάσιο του κ. Λεμονή, ο οποίος με βοήθησε να βρω δουλειά στην Ιταλία σε ένα από τα καλύτερα εργοστάσια κατασκευής πολυτελών υποδημάτων. Εκεί έκαναν παραγωγή για οίκους όπως ο Louis Vuitton, Chloé, Sonia Rykiel, Marc Jacobs και άλλους. Έκατσα σχεδόν δυο χρόνια στα οποία έμαθα τα πάντα για την κατασκευή, αλλά ο στόχος μου δεν είχε επιτευχθεί. Το όνειρο μου έγινε πραγματικότητα όταν ο τότε σχεδιαστής του Louis Vuitton, ο Marc Jacobs, μου έκανε πρόταση να δουλέψω μαζί του στο Παρίσι. Στον οίκο LV δούλεψα 6 μαγικά χρόνια μέχρι που ήρθε η πρόταση από τον Balenciaga, όπου δούλεψα άλλα 2 χρόνια. Η απόφαση να γυρίσω στην Ελλάδα ήρθε όταν έμεινα έγκυος, δεν φανταζόμουν να μεγαλώνω το παιδί μου σε ένα μικρό διαμέρισμα στο Παρίσι. 

Σχεδόν ταυτόχρονα δημιουργήσαμε με τον Νικόλα Μίνογλου τα Ancient Greek Sandals. Τον Νικόλα τον είχα γνωρίσει ενώ εγώ ήμουν στο Παρίσι και εκείνος είχε μόλις γυρίσει από τη Βοστόνη. Η ιδέα των Ancient Greek Sandals ήταν κοινή αλλά το όνομα το είχε ήδη καταχωρήσει ο Νικόλας προτού συνεργαστούμε. Δουλεύαμε πάνω στην ιδέα ενός brand ελληνικών σανδαλιών για 2 χρόνια. 

Το 2022 κλείνουμε 10 χρόνια από τη δημιουργία του brand! Επεκταθήκαμε σε homewear προϊόντα και δημιουργήσαμε μία συλλογή με τσάντες. Στα μελλοντικά μας σχέδια είναι να κάνουμε ταξίδια που τόσο μας έχουν λείψει και πάνω από όλα δημιουργικές συνεργασίες. 

Νικόλας Μίνογλου: Γεννήθηκα στο Λονδίνο, μεγάλωσα και πήγα σχολείο στην Αθήνα. Στα 18 έφθασα στο Tufts University της Βοστώνης, όπου σπούδασα Μηχανολόγος Μηχανικός και έμεινα για οχτώ χρόνια. Επέστρεψα στην Ελλάδα το 2005 γεμάτος ιδέες και κίνητρο να δημιουργήσω κάτι δικό μου. Μία από αυτές τις ιδέες και η πιο αγαπημένη μου ήταν η Ancient Greek Sandals. Ο πιο σημαντικός από όλους τους σταθμούς όμως είναι και ο πιο πρόσφατος: Απέκτησα την πρώτη μου κόρη μου πριν από πέντε μήνες. 

Πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξε το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώσατε – οικογένεια και κοινωνικός κύκλος – και πόσο σημαντικές υπήρξαν οι σπουδές σας; Τι κρατάτε από τα Πανεπιστήμια;

ΧΜ: Δεν ξέρω αν θα είχα την ίδια πορεία αν είχα μεγαλώσει σε κάποιο ακριτικό χωριό, διότι δεν πιστεύω ότι είχα τόσο ταλέντο που όπου και να μεγάλωνα θα κατέληγα πάλι στην ίδια θέση. Από το περιβάλλον που μεγάλωσα έπαιξε ρόλο η ντουλάπα της μαμάς μου με τα όμορφα παπούτσια της, τα σχολεία που πήγα που έδιναν έμφαση στο δημιουργικό κομμάτι και στην ελεύθερη βούληση και σκέψη. Καθώς και οι φίλες μου που έφυγαν στο εξωτερικό και με ώθησαν να κάνω και εγώ το ίδιο. Ήμουν τυχερή γιατί βρήκα σχετικά νωρίς αυτό που ήθελα να ακολουθήσω και η επιλογή του πανεπιστημίου που φοίτησα ήταν ό,τι καλύτερο για να πετύχω τον στόχο μου. Παρόλα αυτά από μικρή ήξερα ότι ήθελα να δουλέψω για να είμαι ανεξάρτητη. 

ΝΜ: Τόσο ο οικογενειακός και κοινωνικός κύκλος στον οποίο μεγάλωσα, όσο και οι σπουδές μου παίξανε πολύ μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα μου και στην επιτυχία των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων μου. Πάνω απ’ όλα με βοήθησαν να γίνω ισορροπημένος άνθρωπος με κώδικα ηθικής και αξίες. Πιο ουσιαστικές από το ranking των πανεπιστημίων στα οποία φοίτησα και τη βαθμολογία αποφοίτησης, ήταν οι εμπειρίες που μπόρεσα να αποκτήσω πιο πολύ συναναστρεφόμενος με άλλους φοιτητές και φίλους τους οποίους απέκτησα εκεί. 

Το γενικότερο κλίμα ενός πανεπιστημίου και μιας πόλης after hours παίζει πιο σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση ενός φοιτητή παρά οι βαθμοί των τεστ. Το σπουδαίο στοιχείο που κράτησα από τις σπουδές μου ήταν η «μύγα» της επιχειρηματικότητας και της δημιουργίας που μου έδωσε η Αμερική. Κάτι το οποίο δε συναντούσα τον καιρό εκείνο στην Ελλάδα, μια και το κλίμα εδώ ήταν αρνητικό και οι πιο πολλοί φίλοι μου στην Ελλάδα έβλεπαν κυρίως εμπόδια πάρα ευκαιρίες. 

ancientgreeksandals

Που θεωρείτε τελικά ότι οφείλεται η επιτυχία των Ancient Greek Sandals;

ΧΜ: Είναι ένα mix πραγμάτων και συγκυριών. Το πιο σημαντικό για εμένα είναι η ομάδα, ο καθένας μας έχει ξεχωριστούς ρόλους στους οποίους έχει κλίση. Ο Νικόλας Μίνογλου ασχολείται με το επιχειρηματικό κομμάτι, ο Γιάννης Βαγενάς με το κομμάτι των πωλήσεων και εγώ με το δημιουργικό. Η επιτυχία οφείλεται στα σχέδια τα οποία απευθύνονται σε όλες τις γυναίκες όλων των ηλικιών, είναι ευκολοφόρετα, ποιοτικά και κολακεύουν το πόδι. Επιπλέον, δε μένουμε στάσιμοι, ανανεώνουμε συνέχεια τις συλλογές μας με ενδιαφέρουσες συνεργασίες, νέες κατασκευές και καινούργια προϊόντα. 

ΝΜ: Ο πιο σημαντικός παράγοντας επιτυχίας είναι ότι η ομάδα των ανθρώπων που τρέχουμε την εταιρεία έδεσε σωστά. Δεν υπήρξαν ποτέ εγωιστικές συμπεριφορές, κακόβουλες κόντρες, ζήλιες ή δόλος. Από την πρώτη μέρα δουλέψαμε όλοι μαζί για ένα κοινό σκοπό με ενθουσιασμό, σκληρή δουλειά, ανοιχτό μυαλό. Υπήρξαμε από την αρχή ευέλικτοι στις αποφάσεις μας και στον τρόπο που δουλεύουμε. Συναντήσαμε αρκετά εμπόδια, ειδικά τον πρώτο χρόνο, αλλά τα αντιμετωπίσαμε με ευρηματικότητα, ευελιξία, θετικό πνεύμα. Και τα ξεπεράσαμε.

Ένας άλλος λόγος της επιτυχίας μας είναι ότι ξεκινήσαμε το brand την κατάλληλη χρονική στιγμή. H πρώτη μας συλλογή το 2011 γνώρισε μεγάλη επιτυχία διότι έλειπε κάτι αντίστοιχο από την αγορά τότε. Αν και έχουν περάσει 10 χρόνια, δουλεύουμε όλοι με την ίδια όρεξη που είχαμε την πρώτη χρονιά. Κάθε συλλογή μάς ενθουσιάζει όπως η πρώτη. Αυτό, πέρα από το θετικό αποτέλεσμα που έχει στην εταιρεία, είναι συνταγή ευτυχίας σε προσωπικό επίπεδο. 

Σε ποια σημεία πιστεύετε πως η Ελλάδα υστερεί αλλά θα μπορούσε εύκολα να καλύψει το έδαφος στον τομέα της μόδας; 

ΧΜ: Δεν υπάρχει ένα fashion institute το οποίο να χρηματοδοτεί νέους σχεδιαστές και στο οποίο να μπορείς να απευθυνθείς αν π.χ. χρειάζεσαι βοήθεια με την παραγωγή και την έρευνα νέων υλικών. Ό,τι κάνει κάποιος στην Ελλάδα, το κάνει επειδή προσπαθεί μόνος του. 

ΝΜ: Αποφεύγω να κοιτάζω πού υστερεί η Ελλάδα, προτιμώ να κοιτάζω πού υπερτερεί. Η πραγματικότητα όπως την βλέπω είναι ότι την τελευταία δεκαετία υπάρχει έντονος δυναμισμός από νέα παιδιά στον χώρο της μόδας τα οποία είναι περήφανα για την παράδοση της χώρας μας και θέλουν αναδείξουν τοπικές παραγωγικές μεθόδους και την ελληνικότητα στη μόδα.

Μόδα και τέχνη. Πόση τέχνη ή/και φαντασία επιτρέπετε στις δημιουργίες σας;

ΧΜ: Είμαι αρκετά ελεύθερη να κάνω ό,τι θέλω δημιουργικά. Φυσικά ο στόχος είναι και η εμπορική επιτυχία, όποτε συνήθως ένα μικρό μέρος της συλλογής είναι πιο fashion δίνοντας το στίγμα της κάθε συλλογής και το υπόλοιπο είναι πιο εμπορικό και εύκολο να φορεθεί. Για εμένα η μεγαλύτερη χαρά είναι να βλέπω γυναίκες γύρω μου να φοράνε τα σανδάλια. Δε με ενδιαφέρει τόσο να κάνω κάτι εξαιρετικά πολύπλοκο που να μην φοριέται. 

Τι είναι επιτυχία για εσάς και πώς την πετυχαίνει ένας νέος άνθρωπος; 

ΧΜ: Η επιτυχία είναι η προσωπική ευτυχία του καθενός. Δεν είναι ανάγκη αυτό να έρθει μέσα από την επαγγελματική καταξίωση. Για εμένα προσωπικά η προσωπική μου επιτυχία εξαρτάται σε μεγάλο ποσοστό από την επαγγελματική. 

ΝΜ: Επιτυχία είναι να μπορεί κάποιος να ζει μία άνετη ζωή κάνοντας ως δουλειά αυτό που του αρέσει. Το πρώτο βήμα είναι να μπορέσει ένας νέος άνθρωπος να αναγνωρίσει τι του αρέσει. Μόλις το κάνει αυτό, το δεύτερο βήμα είναι να πιστέψει στον εαυτό του και να είναι έτοιμος για εμπόδια και μικρές αποτυχίες μέχρι να τα καταφέρει. Όλοι μπορούμε. Είναι θέμα πόσο το θέλει κάποιος.

Πόσο δύσκολο ή εύκολο τελικά είναι κάποιος να καταξιωθεί στο εξωτερικό και πώς θα περιγράφατε τη δική σας εμπειρία; 

ΧΜ: Δεν είναι εύκολο, θέλει πολλές θυσίες και δουλειά η οποία να φέρνει αποτέλεσμα έτσι ώστε να αναγνωριστείς στον χώρο σου. Εγώ πήγα σε ένα μικρό βιομηχανικό χωριό μεταξύ Πάντοβας και Βενετίας στα 21 μου χωρίς να μιλάω τη γλώσσα και χωρίς να γνωρίζω κανέναν. Δεν έκανα τίποτα άλλο παρά να δουλεύω, στην αρχή ήταν πολύ δύσκολα και παραλίγο να τα παρατήσω αλλά αντιστάθηκα. 

Μετά, στο Παρίσι πάλι δουλεύαμε καθημερινά ατέλειωτες ώρες και Σαββατοκύριακα ειδικά όταν έπρεπε να δουλέψουμε για τις επιδείξεις. Έβαζα πάντα τη δουλειά πάνω από καθετί άλλο. Δε λέω ότι ήταν σωστό αλλά λάτρευα αυτό που έκανα. Από τη στιγμή που έμεινα έγκυος οι προτεραιότητες άλλαξαν και άλλαξα και εγώ. Η δουλειά μου εξακολουθεί να είναι πολύ σημαντική για εμένα αλλά η οικογένεια μου έχει προτεραιότητα. 

ΝΜ: Από την εμπειρία μου είναι πιο εύκολο να καταξιωθεί κάποιος στο εξωτερικό παρά στο εσωτερικό. Η Ελλάδα είναι πολύ μικρή χώρα, το οποίο θεωρώ ότι είναι ένα εμπόδιο στο ξεκίνημα ενός brand. Επίσης, οι ξένες χώρες είναι πιο δεκτικές στην καινοτομία και στη διαφορετικότητα. Δυστυχώς, ο Έλληνας καταναλωτής αποφεύγει το διαφορετικό και αυτό που δεν καταναλώνουν οι άνθρωποι του κοινωνικού του κύκλου. Το πιο σημαντικό στοιχείο για κάποια εταιρία που θέλει να καταξιωθεί και να ξεκινήσει στο εξωτερικό είναι να δημιουργήσει ένα πραγματικά επιθυμητό προϊόν και καθ’ όλα τέλειο. Αυτό απαιτεί μία καλή ιδέα και πάρα πολύ καλή εκτέλεση της ιδέας αυτής από θέμα ποιότητας και παρουσίασης / marketing. Το εξωτερικό δν συγχωρεί προχειροδουλειές και δε θέλει τίποτα λιγότερο από τέλεια ποιότητα.

Ποιους οίκους και σχεδιαστές αγαπάτε και ποιους καλλιτέχνες, ανεξαρτήτως του αν σας επηρεάζουν – μπορεί να είναι από οποιονδήποτε χώρο της τέχνης και της δημιουργίας. 

ΧΜ: Την Prada και ως οίκο και ως γυναίκα. Αγαπάω τον Fabrizio Viti ο οποίος είναι ο head shoe designer στον Louis Vuitton - έχει απίστευτο ταλέντο και έμαθα πολλά κοντά του διασκεδάζοντας πολύ. 
Αγαπάω πολύ την μοντερνιστική αρχιτεκτονική των δεκαετιών δεκαετίας 1950 – 1970. τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα. Θαυμάζω υπέρτατα τη λιτότητα, την επιλογή υλικών και τη ποιότητα που ακόμα αποπνέουν αυτά τα κτήρια. Αγαπημένοι Έλληνες είναι ο Βαλσαμάκης, ο Κωνσταντινίδης και ο Βουρέκας. Από καλλιτέχνες, η αγαπημένη μου από τη στιγμή που είδα έκθεση της στο Guggenheim την τελευταία φορά που πήγα στην Νέα Υόρκη, είναι η Hilma.

Ποια πιστεύετε πως είναι τα πλεονεκτήματα του Έλληνα και ποια τα μειονεκτήματα της Ελλάδας;

ΧΜ: Οι Έλληνες είμαστε καινοτόμοι, έχουμε πολύ καλές ιδέες που συχνά δεν έχουμε την υπομονή και την επιμονή να τις υλοποιήσουμε. Συνήθως, γίνονται γρήγορες απόπειρες οι οποίες αποφέρουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα κάποιο αποτέλεσμα το οποίο δε συνεχίζεται και δεν εξελίσσεται. Είμαστε πολύ φιλόξενοι, ευχάριστοι στην παρέα αλλά μας λείπει η ευγένεια και ο επαγγελματισμός. Ενώ είμαστε κοινωνικοί δε λειτουργούμε ομαδικά για όφελος του συνόλου, δεν έχουμε ενσυναίσθηση…

ΝΜ: Τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του Έλληνα είναι η ευρηματικότητα και η σκληρή δουλειά. Το μεγαλύτερο μειονέκτημα της Ελλάδας είναι ότι ακριβώς επειδή είναι τόσο όμορφη χώρα κάνει πολλούς από εμάς να αποφεύγουμε να κουραστούμε υπερβολικά, γιατί η πρόκληση τού να απολαύσουμε απλώς αυτό που μας δίνει είναι μεγάλη. Οπότε κάποιοι από εμάς βαλτώνουμε.

Το μεγαλύτερο όνειρο που πέτυχε ο καθένας σας, η μεγαλύτερη απογοήτευση και πώς τη διαχειρίστηκε και το πιο τρελό όνειρο.

ΧΜ: Νομίζω το μεγαλύτερο όνειρο ήταν τα Ancient Greek Sandals και το ότι ζω στην Ελλάδα κάνοντας αυτό που μου αρέσει. Η μεγαλύτερη απογοήτευση ήταν όταν αρχίζαμε να κατασκευάζουμε τα σανδάλια: ο τότε κατασκευαστής μας χρησιμοποίησε λάθος υλικά με αποτέλεσμα σε όλα τα σανδάλια, μετά από λίγες μέρες, στα κουτιά να ξεκολλάνε οι σόλες τους. 

Αν τότε τα είχαμε στείλει στα μαγαζιά αυτή τη στιγμή δεν θα ήμασταν εδώ. Το αντιμετωπίσαμε σχετικά ψύχραιμα, ξανακατασκευάζοντάς τα πολύ γρήγορα και χάνοντας φυσικά την αρχική μας επένδυση για την παραγωγή. Το πιο τρελό επαγγελματικό μου όνειρο είναι να κάνουμε μια συνεργασία με τον οίκο Hermès. 

ΝΜ: Η δημιουργία και η επιτυχία των Ancient Greek Sandals είναι το μεγαλύτερο μου όνειρο, το οποίο και πέτυχα. Το διαχειρίστηκα και συνεχίζω να το διαχειρίζομαι με τον ίδιο τρόπο, προσπαθώντας να κάνω ό,τι μπορώ για να συνεχίσει την πορεία του. Είναι κάτι το οποίο αγαπώ, με γεμίζει και αυτό έχει σημασία στο τέλος. Η μεγαλύτερη απογοήτευση πάνω στον τομέα της δουλειάς συνήθως έρχεται όταν κάποιος εξωτερικός συνεργάτης σε προδίδει με δόλο. Δεν μπορώ να το αποτρέψω και είναι μέρος της ζωής.