Στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, οι επιχειρήσεις οφείλουν να οικοδομήσουν αποτελεσματικές ψηφιακές συνεργασίες με ικανούς και κατάλληλους συνεργάτες που θα μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό ψηφιακό οικοσύστημα ώστε να μπούμε σε νέες αγορές και να αναπτύξουμε την επιχείρησή μας.

Από τη Μία Κόλλια

Την τελευταία δεκαετία, παρατηρήθηκε ιλιγγιώδης άνοδος μιας σειράς νέων τεχνολογιών που δημιούργησαν νέες ευκαιρίες. Αυτή η ανάπτυξη επιταχύνθηκε με την πανδημία Covid-19. Με τόσες πολλές επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο να διαταράσσονται, η εξάρτηση από τη δημιουργία ενός ισχυρού ψηφιακού οικοσυστήματος εκτινάχθηκε στα ύψη, με αυξημένο ανταγωνισμό και καινοτομία.

Ας δούμε κάποια πλεονεκτήματα των ψηφιακών συνεργασιών και πώς να προχωρήσουμε στη σύναψή τους.

1. Τι είναι η ψηφιακή συνεργασία;

Η ψηφιακή εταιρική σχέση είναι μια συνεργασία μεταξύ δύο εταιρειών που μοιράζονται πόρους, ιδέες και εξειδίκευση. Ο στόχος μιας ψηφιακής συνεργασίας είναι η δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Ως αποτέλεσμα, οι εταιρείες μπορούν να αξιοποιήσουν η μία τις δυνατότητες της άλλης, για να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους πελάτες και να αναπτυχθούν. Για να σχηματίσουν μια ψηφιακή συνεργασία, οι εταιρείες πρέπει πρώτα να εντοπίσουν τομείς στους οποίους μπορούν να συμπληρώσουν η μία τα δυνατά σημεία της άλλης. Στη συνέχεια, πρέπει να καθορίσουν σαφείς κατευθυντήριες γραμμές και στόχους, αλλά και τους ρόλους και τις ευθύνες. Τέλος, πρέπει να συμφωνήσουν για τη «μέτρηση» της επιτυχίας και την τακτική επανεξέταση της προόδου. Οι εταιρείες που δημιουργούν ψηφιακές συνεργασίες μπορούν να επιταχύνουν την ανάπτυξη, να παραμείνουν μπροστά από τον ανταγωνισμό και να δημιουργήσουν διαρκή αξία για τους πελάτες τους.

Η ιστορία μάς δίνει πολλά εξαιρετικά παραδείγματα υφιστάμενων ψηφιακών συνεργασιών. Στην πραγματικότητα, ένας από τους μακροβιότερους ιστότοπους στο διαδίκτυο, το IMDb, δημιούργησε μια διαρκή ψηφιακή συνεργασία με την Amazon Prime (η Amazon αγόρασε τελικά τον ιστότοπο), για να προτείνει επιλογές αγορών παράλληλα με τις επιτόπιες αναζητήσεις για ταινίες, τηλεοπτικές εκπομπές κ.λπ. Ένα άλλο εξαιρετικό παράδειγμα είναι η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Easyjet, η οποία έχει δημιουργήσει και αναπτύξει εδώ και μια δεκαετία συνεργασία με την Booking.com, επιτρέποντας στους πελάτες να κάνουν κράτηση καταλύματος παράλληλα με την πτήση τους σε μια ενιαία πλατφόρμα.

2. Η σημασία της οικοδόμησης υγιών ψηφιακών οικοσυστημάτων

Δεν είναι μυστικό ότι ζούμε σε έναν ψηφιακό κόσμο. Βασιζόμαστε στις ψηφιακές συσκευές για τα πάντα, από την επικοινωνία και την ψυχαγωγία, μέχρι τη δουλειά και το σχολείο. Καθώς αυξάνεται η εξάρτησή μας από την τεχνολογία, αυξάνεται και η ανάγκη για υγιή ψηφιακά οικοσυστήματα.

Ένα υγιές ψηφιακό οικοσύστημα είναι εγγυημένο, ασφαλές και ιδιωτικό. Είναι ένα μέρος όπου οι χρήστες μπορούν να ελέγχουν τα δεδομένα τους και να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με τον τρόπο χρήσης τους. Και είναι ένα μέρος όπου οι επιχειρήσεις είναι διαφανείς σχετικά με τις πρακτικές δεδομένων τους και οικοδομούν συνεργασίες με τους πελάτες τους -δεν θέλουν απλώς να αποσπάσουν αξία από αυτούς.

3. Δημιουργία ψηφιακών συνεργασιών: ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου

Η δημιουργία ενός σαφούς στρατηγικού σχεδίου είναι απαραίτητη κατά την ανάπτυξη μιας ψηφιακής συνεργασίας. Αυτό το σχέδιο πρέπει να περιγράφει τους στόχους της συνεργασίας και να προσδιορίζει τους ρόλους και τις ευθύνες κάθε εταίρου. Το σχέδιο θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει προϋπολογισμό και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Ας δούμε κάποια σημαντικά σημεία μιας ψηφιακής συνεργασίας.

4. Κοινοποιούμε το κέρδος και των δύο εταίρων

Είναι σημαντικό να κοινοποιήσουμε το κέρδος που θα έχουν και οι δύο εταίροι. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ανάπτυξη ενός στρατηγικού σχεδίου που αναφέρει τους στόχους της συνεργασίας και τον τρόπο με τον οποίο κάθε εταίρος θα συμβάλει στην επίτευξή τους. Επιπλέον, το σχέδιο θα πρέπει να περιγράφει πώς η συνεργασία θα ωφελήσει και τους δύο εταίρους αυξάνοντας την έκθεση σε νέο κοινό ή παρέχοντας πρόσβαση σε νέους πόρους.

dig

5. Είμαστε ανοιχτόμυαλοι

Το στρατηγικό σχέδιο θα πρέπει να είναι έτσι καταστρωμένο ώστε να προωθεί τη συνεργασία και την επικοινωνία μεταξύ των εταίρων, αλλά και να εντοπίζει και να αντιμετωπίζει πιθανά σημεία συγκρούσεων. Το στρατηγικό σχέδιο πρέπει επίσης να είναι ευέλικτο, επιτρέποντας αλλαγές και προσαρμογές καθώς εξελίσσεται η εταιρική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό είναι ότι όλα τα εμπλεκόμενα μέρη θα πρέπει να είναι πρόθυμα να διαπραγματευτούν με ανοιχτό μυαλό και να συμβιβαστούν για να δημιουργήσουν ένα σχέδιο που να καλύπτει τις ανάγκες όλων.

6. Διαπραγματευόμαστε για να ευθυγραμμίσουμε τους στόχους μας

Οι περισσότεροι από εμάς όταν σκεφτόμαστε τη διαπραγμάτευση, έχουμε στο νου μας να παζαρέψουμε την τιμή ή να προσπαθήσουμε να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή συμφωνία για εμάς. Ωστόσο, η αποτελεσματική διαπραγμάτευση είναι κάτι πολύ περισσότερο από αυτό. Έχει να κάνει με την κατανόηση των αναγκών και των στόχων του ομολόγου μας και την εύρεση ενός τρόπου για να ικανοποιηθούν και τα δύο μέρη.

Όταν διαπραγματευόμαστε με μια άλλη επιχείρηση, είναι απαραίτητο να αφιερώσουμε χρόνο για να κατανοήσουμε τους στόχους της. Τι προσπαθεί να πετύχει; Ποια είναι τα αδύνατα σημεία της; Μετά, μπορούμε να ξεκινήσουμε την ανάπτυξη του σχεδίου που θα καλύπτει ανάγκες και των δύο πλευρών. Αυτή η διαδικασία απαιτεί ένα δούναι και λαβείν που αν εξελιχθεί σωστά, μπορεί να οδηγήσει σε ένα σενάριο win-win για όλους τους εμπλεκόμενους.

7. Προσαρμοζόμαστε ανάλογα με την κατάσταση

Στον σημερινό επιχειρηματικό κόσμο, η ύπαρξη ισχυρής διαδικτυακής παρουσίας είναι πιο σημαντική από ποτέ. Δυστυχώς, όμως, πολλές εταιρείες δεν είναι σε θέση να συνειδητοποιήσουν τη σημασία των ψηφιακών συνεργασιών. Ένα σημαντικό βήμα σε κάθε ψηφιακή συνεργασία είναι η έρευνα. Θα ήταν καλύτερο να αφιερώσουμε χρόνο για να μάθουμε για τον πιθανό συνεργάτη μας και την επιχείρησή του. Αφού ολοκληρώσουμε την έρευνά μας, έρχεται η ώρα του προγραμματισμού. Για παράδειγμα, τι είδους συνεργασία θέλουμε να αναπτύξουμε; Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι ψηφιακών συνεργασιών, επομένως, η επιλογή αυτού που ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες μας είναι ζωτικής σημασίας.

Αφού αποφασίσουμε για τον τύπο της συνεργασίας, σειρά έχουν οι λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, τι είδους περιεχόμενο θα μοιραστούμε; Πώς θα προωθήσει ο ένας τους επιχειρηματικούς στόχους του άλλου; Αυτές είναι μερικές μόνο από τις ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε, πριν ξεκινήσουμε τη συνεργασία μας.

Φυσικά, ακόμη και τα καλύτερα σχέδια μπορεί να πάνε στραβά. Γι' αυτό είναι σημαντικό να είμαστε ευέλικτοι και έτοιμοι να προσαρμοστούμε καθώς η κατάσταση αλλάζει. Δεν πρέπει να διστάσουμε να τερματίσουμε τη συνεργασία, εάν ο συνεργάτης μας δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες μας. Εάν παρουσιαστεί μια νέα ευκαιρία, πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να την αδράξουμε. Έχοντας μια ευέλικτη στάση, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η ψηφιακή μας συνεργασία εξελίσσεται και αναπτύσσεται συνεχώς.

8. Επιλέγουμε τη σωστή ψηφιακή συνεργασία

Ο πιο κοινός τύπος εταιρικής σχέσης είναι μια κοινοπραξία, στην οποία δύο εταιρείες μοιράζονται πόρους και τεχνογνωσία. Ένας άλλος τύπος εταιρικής σχέσης είναι μια συνεργασία, στην οποία οι εταιρείες έχουν έναν κοινό στόχο. Τέλος, οι εταιρείες μπορούν επίσης να συνάψουν συμφωνίες αδειοδότησης, στις οποίες μια εταιρεία επιτρέπει σε μια άλλη να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία ή την επωνυμία της. Για παράδειγμα, οι συμφωνίες αδειοδότησης χρησιμοποιούνται συχνά στη βιομηχανία λογισμικού, όπου οι εταιρείες αδειοδοτούν το λογισμικό τους για χρήση από άλλες επιχειρήσεις.