Stories Talk | Νίκος Η. Παπαστεργίου "Ο απόλυτος ασφαλιστικός κώδικας, απαιτεί σχεδιαστικά εργαλεία και ρεαλιστικές παραδοχές"
Μέσα στο σύγχρονο περιβάλλον εργασίας είναι σκόπιμο να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε πόσο μεγάλη σημασία έχει το digital literacy των στελεχών των εταιρειών.
Από τη Μία Κόλλια
#digitalsavvy #digitalliteracy #CEO #success #corporation #training #executives #digitaltransformation
Κινούμενοι σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο πεδίο ψηφιακών απαιτήσεων, όλοι οι ηγέτες και τα C-Suite στελέχη στοχεύουν να βρίσκονται πάντοτε ένα βήμα μπροστά από τις εξελίξεις, ώστε να καταφέρουν να διεκδικήσουν τη θέση τους στις αγορές με τον καλύτερο τρόπο και να χτίσουν τον δρόμο προς την επιτυχία. Τι σημαίνει όμως αυτό μέσα στο πλαίσιο των ψηφιακών μετασχηματισμών;
Εταιρείες και οργανισμοί διαφορετικών μεγεθών και από διαφορετικούς χώρους τείνουν να προσεγγίζουν τους ψηφιακούς μετασχηματισμούς που προγραμματίζουν ως κάτι που αφορά μόνον το εργατικό δυναμικό τους. Ανάλογα με την εταιρεία, μπορεί να δημιουργείται θέση CIO (Chief Information Officer) ή CDTO (Chief Digital Transformation Officer), πάνω στους οποίους εναποτίθενται όλες οι ελπίδες καθώς και οι απαιτήσεις.
Γίνεται όμως ολοένα πιο σαφές πως καθώς τα πεδία μας μεταμορφώνονται σε πεδία ψηφιακών δεδομένων, κάθε ηγέτης / CEO θα πρέπει να ηγηθεί προσωπικά του ψηφιακού μετασχηματισμού της εταιρείας του. Τίποτα δεν θα μπορούσε να ανατρέψει τη σωστή πορεία μιας εταιρείας από τη λανθασμένη προσέγγιση σε αυτή την κρίσιμη αναμέτρηση.
Οι μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου, εκείνες της τεχνολογίας, στελεχώνονται ήδη από άτομα που έχουν γαλουχηθεί στη Silicon Valley, ενώ τα διοικητικά συμβούλια απαρτίζονται από ανθρώπους που γνωρίζουν να μιλούν καλά την ψηφιακή γλώσσα. Τι γίνεται όμως όταν μιλάμε για εταιρείες έξω από αυτό το πεδίο;
Όλοι οι οργανισμοί των συμβατικών τομέων που επιθυμούν να επιβιώσουν στη σύγχρονη αγορά έχουν κάνει ή κάνουν ψηφιακούς μετασχηματισμούς για το σύνολο των διαδικασιών και λειτουργιών τους. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι τελικά κάτι πολύ μεγαλύτερο από μια απλή υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Στον πυρήνα του έχει να κάνει με την υπέρβαση της αποστασιοποίησης και της αντίστασης στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίο σκέφτονται και εργάζονται οι άνθρωποι.
Παρότι, ως ηγέτες, μπορούμε να προσλάβουμε εξειδικευμένο προσωπικό που θα οργανώσει το σύνολο των αλλαγών που ζητάμε, οφείλουμε να μπορούμε τουλάχιστον να καταλαβαίνουμε κάθε βήμα και να έχουμε εποπτική θέση.
Σύμφωνα με μελέτη του ΜΙΤ, τα περισσότερα C-Suite στελέχη δεν διαθέτουν βασικές γνώσεις γύρω από τον ψηφιακό τομέα, με αποτέλεσμα ακόμη και εκείνοι που εφαρμόζουν κάποιου τύπου ψηφιακό μετασχηματισμό, να μη βλέπουν αύξηση της αποδοτικότητας ή των κερδών, αποδεικνύοντας το πόσο αβέβαιο είναι το αποτέλεσμα για τους οργανισμούς που δεν είναι πλήρως έτοιμοι για το επόμενο βήμα.
Βέβαια, κανείς από εμάς δεν γεννιέται με κάποια έτοιμη ψηφιακή γνώση. Είναι γνώση που μπορεί να μελετηθεί και να αναπτυχθεί σταδιακά, ώστε να καταφέρουμε να κατανοούμε καλύτερα εν καιρώ την επίδραση της τεχνολογίας στον τομέα εργασίας μας.
Μέσα στην τελευταία δεκαετία τουλάχιστον, έχει καταστεί σαφές πως κάθε εταιρεία που παρουσιάζει σταθερή άνοδο και κυριαρχία στον χώρο της, βασίζεται σε μια ψηφιακή ιερή τριάδα στελεχών: Product Head, User Design Chief και Chief Technology Officer. Πάνω όμως από αυτά τα τρία στελέχη, ο CEO (Διευθύνων Σύμβουλος) είναι εκείνος που θα πρέπει να έχει τον τελικό λόγο και να διαδραματίζει ενεργό ρόλο στον καθορισμό των χαρακτηριστικών των προϊόντων, στον σχεδιασμό των εμπειριών των χρηστών και στη λήψη τεχνολογικών αποφάσεων.
Είναι λοιπόν σαφές το πώς το digital literacy των ηγετών αυτών των θέσεων αποτελεί καίριο στοιχείο για τις επιτυχημένες αποφάσεις που θα οδηγήσουν τελικά στην αναζωογόνηση και την ανάπτυξη ενός οργανισμού.
Εκτός δε των γνώσεων που είναι απαραίτητο να έχουμε, ως CEOs, βρισκόμαστε στη θέση του κεντρικού παράγοντα αλλαγής κάθε ψηφιακού μετασχηματισμού. Οι γνώσεις και η προσέγγιση που αυτές διαμορφώνουν, μας δίνουν τη δυνατότητα να οργανώσουμε στρατηγικά το πλάνο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, να επιβλέψουμε την εφαρμογή του και να παρακολουθούμε τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει καθημερινά μέσα στις εταιρείες και στους οργανισμούς μας.
Παλαιότερα, πιο συμβατικά στελέχη μπορεί να δικαιολογούσαν την έλλειψη γνώσεων τους προτάσσοντας την έλλειψη χρόνου ή να προσελάμβαναν (πράγματι ικανά) στελέχη για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή του ψηφιακού μετασχηματισμού. Όμως αυτό είναι μια προσέγγιση που ανήκει σε έναν, πια, παλαιό κόσμο.
Οι πιο επιτυχημένοι «ψηφιακοί» ηγέτες επικεντρώνονται με εμμονή στα προϊόντα, στις εμπειρίες των χρηστών και στην τεχνολογία και βασίζονται στις προσωπικές τους γνώσεις και στη στήριξη από ικανά στελέχη για να χαράξουν την πορεία του μέλλοντος για τις επιχειρήσεις τους.
Άλλωστε, εάν οι διευθύνοντες σύμβουλοι των πιο επιτυχημένων εταιρειών στον κόσμο βρίσκουν σκόπιμο να αφιερώσουν χρόνο για τη μελέτη των χαρακτηριστικών των προϊόντων τους, την εμπειρία των χρηστών / πελατών τους και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, τότε οι διευθύνοντες σύμβουλοι συμβατικών εταιρειών που επιθυμούν να έχουν οποιοδήποτε μέλλον στη σύγχρονη αγορά, δύσκολα έχουν την πολυτέλεια να μην κάνουν το ίδιο.