Στην εποχή του επαναπροσδιορισμού των δομικών κοινωνικών μας αξιών, δεν θα μπορούσε να μην αναδιαμορφωθεί και ο ρόλος του ηγέτη αποκτώντας νέα χαρακτηριστικά, ικανότητες και δεξιότητες.  

#Leader #BeaLeader #leadership
Από τη Στέλλα Ράπτη

Ως αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής λειτουργίας συχνά και ως διαμορφωτής της, ο ηγέτης καλείται να διαβλέψει τα μηνύματα της εποχής του, να τα απορροφήσει και κυρίως να τα εντάξει στην καθημερινή του δραστηριότητα και σκέψη. Εν μέσω οικονομικών κρίσεων -μεγαλύτερης ή μικρότερης έντασης, τοπικής ή παγκόσμιας- και πρωτίστως εν μέσω απρόβλεπτων αναταράξεων με παγκόσμιας κλίμακας επιπτώσεις, δεν είναι τυχαίο ότι ο όρος VUCA αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση ίσως και ευκαιρία για τον Ηγέτη της Νέας Εποχής. 

Volatile (ασταθής, ρευστός), Uncertain (αβέβαιος), Complex (περίπλοκος), Ambiguous (ασαφής, αμφίσημος). Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά του παγκόσμιου επιχειρηματικού σκηνικού όπως αυτό διαμορφώνεται στην έξοδο από την πανδημία και σε αυτά καλείται ο ηγέτης να απαντήσει και να προσαρμοστεί. 

Θα μπορούσε κανείς να «πατήσει» πάνω στις σταθερές αξίες της ηγεσίας για να προχωρήσει με σιγουριά στον κόσμο του αύριο. Όραμα, ακεραιότητα, στοχοπροσήλωση και εστίαση στα αποτελέσματα σε συνάρτηση με την ολιστική ικανοποίηση του πελάτη παραμένουν και θα παραμένουν στη λίστα με τα δομικά χαρακτηριστικά του ηγέτη. 

Τα τελευταία δύο χρόνια, αυτές οι σταθερές κατέχουν σημαντικό ειδικό φορτίο σε παγκόσμιο οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο καθώς από αυτές αναδείχθηκαν 5 νέα χαρακτηριστικά που θα κληθεί να έχει στην προσωπική του φαρέτρα ο  περιζήτητος ηγέτης της  επόμενης μέρας.

1. Παγκόσμιος Τρόπος Σκέψης 

Μέχρι σήμερα ακόμη και οι πολυεθνικές εταιρείες στήριζαν το στρατηγικό τους σχεδιασμό στην έδρα τους, στη χώρα δημιουργίας τους. Ωστόσο, η τάση των οικονομικών αγορών να αλληλοεπηρεάζονται και να αλληλοεξαρτώνται εδραίωσε την ανάγκη για κατανόηση εκ μέρους των ηγετών τόσο των οικονομικών επιπτώσεων της παγκοσμιοποίησης όσο και των νομικών και πολιτικών. 

Η προϋπηρεσία σε πολλές διαφορετικές χώρες και ηπείρους με διαφορετικά οικονομικά συστήματα θεωρείται πια ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η παγκοσμιοποίηση του εμπορίου, της τεχνολογίας και των γραμμών παραγωγής, ο παγκόσμιος χαρακτήρας του σύγχρονου μάρκετινγκ και των μεθόδων πώλησης  αναγκάζουν τον ηγέτη να σκεφτεί υπερ-τοπικά ώστε να ελέγξει το προϊόν του που μπορεί να σχεδιάζεται στην Ιταλία, να παράγεται στην Ινδονησία, να προωθείται ψηφιακά στην Ινδία και να πωλείται στη Βραζιλία. 

2. Σεβασμός και Εκτίμηση στη Διαφορετικότητα 

Η παγκοσμιοποίηση της αγοράς σε συνδυασμό με τις δυνατότητες για τηλεργασία από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου οδήγησε στη διαμόρφωση ομάδων με ταλαντούχους από διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, διαφορετικές κουλτούρες και θρησκείες. 
 
Ο σεβασμός στη διαφορετικότητα δεν αποτελεί υποχρέωση, αποτελεί μία τεράστια ευκαιρία για καλλιέργεια της ανεκτικότητας σε προσωπικό επίπεδο αλλά κυρίως και για αξιοποίηση του κεφαλαίου ταλέντων σε επιχειρηματικό επίπεδο. Δεν είναι λίγες οι εταιρείες που προετοιμάζουν «πολιτισμικά» τα στελέχη τους για την εγκατάσταση τους σε άλλες χώρες. 

Έτσι, για παράδειγμα Αμερικανοί και Ευρωπαίοι μελετούν το Κοράνι ή την ιαπωνική κουλτούρα ταυτόχρονα με τα οικονομικά μεγέθη πριν το μακρινό τους ταξίδι. Η κατανόηση της κουλτούρας του λαού που θα τους φιλοξενήσει θα τους βοηθήσει να γνωρίσουν τι κινητοποιεί τους συγκεκριμένους εργαζομένους και τι τους βοηθά να φτάσουν στο μάξιμουμ της αποδοτικότητάς τους. 

leadership
 
3. Ψηφιακές Γνώσεις 

Στην εποχή της Ψηφιακής Επανάστασης φαντάζει αναμενόμενο για έναν ηγέτη να διαθέτει ευρύτατες τεχνολογικές γνώσεις. Ιδιαίτερα οι νέοι ηγέτες που έχουν γεννηθεί και μεγαλώσει μέσα στην τεχνολογία νιώθουν μεγαλύτερη εξοικείωση και οικειότητα με την ταχύτητα της εξέλιξης καθώς και με την εφαρμογή ψηφιακών συστημάτων από ό,τι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ηγέτες που καλούνται να διδαχθούν και να προσαρμοστούν σε έναν ταχύτατο ρυθμό γνώσης και επιμόρφωσης. 
Αναμφίβολα, η τεχνολογική εξέλιξη αποτελεί κομμάτι του «core business» και οι ηγέτες που δηλώνουν ότι δεν τους αφορά ή ότι είναι πολύ απασχολημένοι για να ασχοληθούν σοβαρά με τα νέα εργαλεία σύντομα θα παροπλιστούν. Άρα, ένας μελλοντικός ηγέτης θα πρέπει να είναι χαρισματικός τεχνικός ή προγραμματιστής; Κάθε άλλο.

Ανεξάρτητα από την ηλικία του, ο μελλοντικός ηγέτης οφείλει να: 

  •  κατανοεί τους έξυπνους τρόπους με τους οποίους η σύγχρονη τεχνολογία θα βοηθήσει το «real business».
  •  προσλαμβάνει, εξελίσσει και διατηρεί ένα δίκτυο τεχνολογικά ταλαντούχων ανθρώπων.
  • γνωρίζει πως και πότε οφείλει να επενδύει σε νέες τεχνολογίες. 

 
4. Χτίσιμο Σχέσεων Στρατηγικής Συνεργασίας

Το downsizing, το upscaling, το restructuring των εταιρειών αποτελεί πραγματικότητα στο παγκόσμιο επιχειρηματικό σκηνικό. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τον καλπασμό της τεχνολογίας αναγκάζει τις εταιρείες να αναζητούν στρατηγικές συνεργασίες που συμπληρώνουν το πεδίο δραστηριοτήτων τους. Η ικανότητα του ηγέτη να διαπραγματευτεί περίπλοκες συμμαχίες και να διαχειριστεί περίπλοκα δίκτυα σχέσεων αποτελεί κομβικό πλεονέκτημα. 
 
Επιπλέον, στο παρελθόν «σύμμαχοι» και «εχθροί» κινούνταν σε πολύ οριοθετημένα  στρατόπεδα  και ήταν εύκολο να στηθεί η επιχειρηματική στρατηγική. Σήμερα ένας partner μπορεί να είναι ταυτόχρονα και πελάτης ή και προμηθευτής. Σε αυτό το Νέο Κόσμο, το μέγα ζητούμενο θα είναι το χτίσιμο θετικών, μακροχρόνιων, αμοιβαία επωφελών σχέσεων με πολλούς «συμμάχους». 
 
5. Το Μοίρασμα της Ηγεσίας 

Στο σύγχρονο  VUCA κόσμο το μοντέλο της σφιχτής ιεραρχίας από πάνω προς τα κάτω φαίνεται παλιό και ανεπαρκές. Ο ηγέτης-αρχηγός που τα ξέρει όλα, αποφασίζει μόνος του και επιβάλλεται από την κορυφή, αλλά δεν εμπνέει. Το ρευστό, ευπροσάρμοστο μοντέλο που προτάσσει το μοίρασμα της ηγεσίας οριζόντια, ταιριάζει περισσότερο σε millennials και Gen Z εργαζομένους που εκτιμούν την ευελιξία, τη χαλαρότητα και την ομαδικότητα σε αντίθεση με την επιβολή των στρατηγικών και την αναγκαστική εφαρμογή των αποφάσεων. 

Ο Νέος Παγκόσμιος Ηγέτης καλείται να προσαρμοστεί στο ότι δεν είναι παντοδύναμος, ότι οι συνεργάτες του γνωρίζουν καλύτερα το αντικείμενό τους και ότι οι knowledge workers δεν δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους όταν τους υποδεικνύουν τι να κάνουν. Επιθυμούν να λαμβάνουν πληροφορίες, να συμμετέχουν στο μοντέλο ηγεσίας, να διαβλέπουν την πρόκληση και την ευκαιρία. 

Ο μηχανισμός αποτύπωσης της επιτυχίας ενός παγκόσμιου ηγέτη διαμορφώνεται ήδη μέσα σε συνθήκες αβεβαιότητας, οικονομικής και κοινωνικής αστάθειας. Ο ίδιος ως role model θα είναι το σύνολο των ικανοτήτων, των δεξιοτήτων και των εσωτερικών του αντοχών στις προκλήσεις του μέλλοντος.